fyty fyty .

fyty

مصاحبه منتشر شده در روزنامه آسیا درباره سایت بلاگفا

با دوست فعال و خوبی در روزنامه آسیا و در زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال گفتگویی در رابطه با سایت بلاگفا داشتیم  که اخیرا در روزنامه آسیا منتشر شده است. متن مصاحبه منتشر شده عینا در ادامه درج شده است.

گفت‌وگو با علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا

علیرضاشیرازی با سرویس بلاگفا سرو صدای زیادی به پا کرد. به طوری‌که امروز به جرات می توان بلاگفا را یکی از بهترین و قوی‌ترین سرویس‌های وبلاگی جهان نامید. اله‌کامپ امسال فرصت مناسبی بود تا با این دوست خوب گفت‌وگویی داشته باشم.[روزنامه آسیا]

یک معرفی‌کامل از‌خودت. نام و نام خانوادگی،سن و تحصیلات
من علیرضاشیرازی، 27 ساله و تحصیلاتم  در رشته کارشناسی  نرم‌افزار می‌باشد.

اولین بار کی با واژه وبلاگ آشنا شدی؟ اولین وبلاگی که خوندی چی بود؟
اولین‌بار را  که دقیقاً به‌خاطر ندارم اما فکر می‌کنم اولین‌بار در میان سایت‌های خبری انگلیسی با آن برخورد کردم که چندان هم برایم جالب نبود. ولی به صورت جدی با مفهوم وبلاگ و به خصوص وبلاگ فارسی در سایت گویا و وبلاگ سردبیر خودم آشنا شدم .

خودت وبلاگ می نوشتی؟
بله. من در همان ابتدا دو سبک وبلاگ نویسی را تجربه کردم. یکی نوشتن مطالب خصوصی و افکارم بود و دیگر یک وبلاگ در مورد  مطالب علمی. اما در مدت کوتاهی به هر دو خاتمه دادم چون اول اینکه علاقه چندانی به نوشتن مداوم مطالب شخصی و خاطراتم نداشتنم و از طرفی هم مطمئن نبودم که بتوانم برای مدت زیادی بنویسم. اما به‌صورت جدی وبلاگ‌نویسی را که تاکنون نیز ادامه داشته در وبلاگ Itiran.net   تجربه کرده‌ام.

چی شد که تصمیم به راه‌اندازی سرویس وبلاگی گرفتی؟
این طرح از همان آغازی که با آن آشنا شدم در ذهنم بود و اصولاً به هر ایده خوبی که بتوان با برنامه‌نویسی آن‌را پیاده سازی کرد, علاقه‌مند هستم. اما مطمئن بودم که چنین سرویسی هزینه زیادی در برخواهد داشت و درعین حال در آن زمان بسیار سخت می‌توانستیم به درآمدزایی سایت‌های فارسی فکر کنیم و همچنین  به دلیل عدم شناخت شرکت‌ها آنها  تمایلی به حمایت و تامین بخشی از هزینه‌های آن نداشت. به هرحال دوستان با استعداد دیگری این‌کار را شروع کردند ولی در این اواخر کمی رخوت و کندی در این سرویس دهنده‌ها مشاهده می‌شد که  اشتیاق مرا  به ارایه سرویسی با کیفیت بالاتر بیشتر کرد و البته برنامه‌ریزی برای ارا‌یه سرویسی بلندمدت و باکیفیت و حامیان مالی مطمئن نیز لازم بود که پس از حل مشکلات،  بلاگفا کار خویش را آغاز کرد.

یک تاریخچه مختصر از اولین روز ثبت دومین و تغییر و تحولات بعدی.
من معمولاً اول طراحی سایت و برنامه‌نویسی را آغاز می‌کنم و سپس دامین آن‌را ثبت می‌کنم و در این مورد هم اگرچه برخی دامین‌های مد نظرم در هنگام طراحی سایت به ثبت رسید اما در نهایت نام BlogFa.com را برای آن  انتخاب کردم. سپس برای مدتی آن‌را سایت را راه‌اندازی و آزمایش کردم و پس از  مدت کوتاهی و در آذر ماه سال 83  سایت فعالیت خود  را آغاز کرد.

اطلاعات موردنیاز در مورد سرورها و سایر چیزهایی که لازم می‌دونی
‌در ابتدا بلاگفا در یک سرور با چندین سایت مشترک بود اما پس از استقبال کاربران دو سرور یکی به عنوان وب سرور و دیگری سرور بانک اطلاعات  با حمایت و پشتبانی فنی و مالی شرکت ouriran برای سایت بلاگفا  در نظرگرفته شد.

تیم بلاگفا الان چند نفره؟ اداره چنین سایتی مشکل نیست؟
هسته اصلی را شاید بتوان من, به عنوان طراح و مدیر سرویس و همچنین شرکت  ouriran به عنوان تیم پشتیبانی فنی سرورها دانست. اما دوستان دیگری نیز هستند که در زمینه نظارت بر وبلاگ و حتی بررسی کیفیت سرویس ما را یاری می‌کنند.
اصولاً سایت‌هایی بلاگفا مانند که میزبان اطلاعات هزاران کاربر هستند باید تلاش کنند کمترین خطا در طراحی و پیاده سازی داشته باشند و همچنین تهیه پشتیبانی مداوم از اطلاعات و بررسی وضعیت سایت  وسرور نیز وظایف دیگری هستند که بایستی بصورت جدی به آنها پرداخته شود.
عدم وجود هیچگونه مشکلی در سایت که به اطلاعات کاربران بلاگفا  لطمه بزند و یا سایت را برای‌ مدت طولانی از دسترس خارج کند و همچنین عدم ایجاد هیچگونه مشکلی امنیتی برای سایت به‌نظرم نشان‌دهنده آن است که سایت تاکنون به اهداف خود در این زمینه رسیده است.
اما مورد دیگری که وقت ما را زیاد می‌گیرد نظارت بر مطالب بر وبلاگ‌هاست. متاسفانه برخی بدون توجه به اینکه ما در ایران فعالیت می‌کنیم و شاید هم با غرض ورزی مطالب و حتی تصاویری غیر‌اخلاقی را در وبلاگ‌هایشان درج می‌کنند و البته مشکل دیگر نحوه برخورد یا سایت‌های سیاسی هست که متاسفانه هنوز چهارچوب مشخصی برای انتشار اینگونه مطالب در وب مشخص نشده است و تقریباً سلیقه‌ای هست و حتی چند روزی بلاگفا به خاطر برخی وبلاگ‌های سیاسی درچند  سرویس دهنده اینترت فیلتر شده بود. در عین حال هنوز معلوم نیست که مسوول یک سرویس‌دهنده وبلاگ  تاچه حد نسبت به مطالب منتشر شده در وبلاگ‌های میزبانی شده مسوول است.  اما شخصاً معتقدم در مورد وبلاگ سیاسی به‌دلیل مخاطبان محدودترشان و هم شخصی‌تر بودن وبلاگ بایستی با دید بازتری برخورد شود .

تعداد کاربران بلاگفا چند نفره؟
در حال حاضر بیش از پنجاه هزار وبلاگ در بلاگفا فعال هست البته به این میزان باید بیش از بیست و پنج هزار وبلاگی را کم بدلیل  عدم فعالیت و آزمایشی بودن حذف شده اند را نیز باید اضافه کرد.
بیش از 300 هزار مطلب نیر در وبلاگ‌ها نوشته شده است. و نیز درحال حاضر بیش از 400 هزار بازدید روزانه از صفحات وبلاگ‌ها داریم که در روزهای تعطیل حتی از مرز 600 هزار نیز می‌گذرد.


امنیت سیستم و نکاتی در این مورد؟
همانطور که قبلاً نیز گفتم ما میزبان اطلاعات کاربران خود هستیم و خود را نسبت به حفط آنها متعهد می‌دانیم دقت فراوانی برای عدم وجود مشکلات امنیتی در برنامه سایت و همچین تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت روزانه‌ از اطلاعات کاربران و مطالب نوشته شده توسط آنها بخشی از کارهای  صورت‌گرفته شده است.

کاربران چقدر مطمئن باشند که این سرویس به سرنوشت سایتی مثل تک بلاگ دچار نمی‌شه و تداوم در کارش خواهد داشت؟
نمی‌توان به صورت مطلق اطمینان داد. اما به این کفایت می‌کنم که خود من هزینه  چند سال سروهای سایت را  کنارگذاشته‌ام و همچنین یکی از بزرگترین شرکت‌های ارایه کننده خدمات میزبانی که صدها سایت سازمان و شرکت دولتی را نیز پشتیبانی می‌کند را به عنوان پشتیبان مالی و تامین کننده سرور در کنار خویش داریم.

با شنیدن این کلمات اولین جمله ای که به ذهنت میرسه چیه؟
-پرشین بلاگ – یک ایده خوب و شروعی شجاعانه
-بلاگر – یک پدیده جدی در دنیای وی
-درخشان – سردبیر خودش!
-عطا!  - ابعادی بزرگ ولی صمیمی
-علی دایی! – من فوتبال را دوست ندارم.

احتمال اینکه سرویسی مثل بلاگ اسکای فیلتر بشه چقدره؟ و چه تمهیداتی اندیشیدین؟
فیلتر شدن بلاگ اسکای به نظرم درست نیست و سعی من بر این بوده که مشخص کنم که سرویس بلاگفا هویتی ایرانی و تابع قوانین ایران هست و جدا از مسوولین می‌خواهم که اگر مشکلی در برخی وبلاگ‌ها وجود دارد آن‌را با مسوول سرویس‌دهنده  درمیان بگذارند. فیلتر شدن یک سایت فارسی را  به  معنای مرگ  آن می‌دانم و حیف می‌دانم که به‌خاطر مطالبی که معدودی خواننده دارد و یا به خاطر تنگ‌نظری‌ها،  آینده سایتی که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده شده و بر روی آن سرمایه‌گذاری شده نابودشود.

آیامحتوای وبلاگ‌ها توسط‌تیم خاصی کنترل میشه؟ ازنظر اخلاقی و سیاسی؟ اگه آره در مورد نحوه کارشون توضیح بدین.
در مورد مطالب سیاسی براستی در حد شخص من نیست که تعیین کنم که کدام از خط قرمزها رد  شده‌اند و چه‌بسا تصمیم‌گیرندگان اصلی در حکومت نیز با سلایق خاصی به آنها نگاه می‌کنند. اما برخی‌موارد درقانون مشخص شده است مانند توهین به مقامات بلندپایه نظام و یا تبلیغ برخی گروه‌های سیاسی که معمولاً پس از دریافت گزارشی در این مورد به آنها اخطار و یا وبلاگ آنها مسدود می شود.
و البته چند تن از دوستان صاحب‌نظر  نیز مرا در این زمینه یاری میکنند.


نظرتون در مورد سرویس‌های وبلاگ ایرانی چیه؟
به عنوان یک سایت می‌توانیم شاهد ایده‌های خوب برنامه‌نویسان آنها باشیم اما به نظرم برخی از آنها از نوعی سوء مدیریت رنج می برند. 
    
جایگاه وبلاگ در ایران رو چگونه می بینی؟
وبلاگ‌ها تقریبا یک قطب مهم در وب فارسی هستند. پدیده‌ای که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. وبلاگ‌ها بیش از هر بخش دیگری  نقش زبان‌‌فارسی را در وب پررنگ کرده‌اند اما عدم وجود رویکرد  و جریانی مالی در این پدیده باعث وجود مشکلاتی همچون بی‌انگیزگی وبلاگ‌نویس‌ها و عدم‌استقبال بنگاه‌های مالی از آنها  شده است.

برنامه‌های آتی سرویستون چیه؟
افزایش کیفی‌وکمی امکانات سایت و کمک به وبلاگ‌نویسان و کاربران برای داشتن وبلاگی بهتر‌. برای پولی کردن سرویس در آینده برنامه‌ای دارید یا نه؟
سرویس اصلی سایت پولی نخواهد شد اما سرویس خاصی همراه با فضا برای تصاویر و برخی امکانات دیگر در نظر داریم که با مبلغ اندکی ارایه خواهد شد.


سیاست‌های جذب آگهی سرویس چطوره؟
تاکنون آگهی‌های جذب‌شده براساس تماس و درخواست علاقه‌مندان برای درج آگهی در سایت بوده است. اما  به‌زودی رویکرد و سیاست‌های تامین مالی و درآمدزایی سایت مشخص و اجرا خواهد‌شد.
نظرت درمورد ستون دنیای وبلاگ‌ها در روزنامه آسیا چیه و چه پیشنهادی داری؟
اصولاًهرکاری  که کمکی به وبلاگ‌ها،وبلاگ‌نویس‌ها و ارتقای جایگاه آنها کند خوب و قابل تقدیر است. فکر می‌کنم یکی از نیازهای دنیای وبلاگ‌های  فارسی کمک برای افزایش کیفی آنهاست و در واقع باید تلاش شود که کاربران با شناخت بهتری نسبت به این پدیده و حتی با شیوه بهتر نگارش و رعایت اخلاق در مطالب  وبلاگ خود را بروز دهند.

 
گفتگو از نادر جدیدی
لینک به مصاحبه منتشر شده در روزنامه آسیا

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۳۳ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)