fyty fyty .

fyty

بخش دوم مصاحبه با مدیر بلاگفا - روزنامه شرق

پس از انتشار بخش اول مصاحبه با مدیر بلاگفا در روزنامه شرق در اول شهریور ۸۵ ، بخش دوم این مصاحبه نیز در ششم شهریور ۸۵ در صفحه رسانه این روزنامه منتشر شد که در ادامه درج شده است.

اولین نوشته وبلاگ علیرضا شیرازی با یک شعر آغاز می شود و در نوشته های بعدی می توان مطالب تخصصی را مورد مطالعه قرار داد. به نظر شما نویسنده وبلاگ باید روی یک موضوع خاص متمرکز شود یا اینکه به پرکندگی نوشته اعتقاد دارید ؟
اولین نوشته وبلاگ من از نظر تاریخی مطلبی در مورد معرفی وبلاگ است و پس از آن یک مطلب تخصصی نگاشته شده است. اما همان طور که اشاره داشتید ممکن است شعر و یا نظرات غیرمرتبط با تخصص و فعالیت کاری ام را نیز در وبلاگم بنویسم و این تنها یک دلیل دارد اینجا وبلاگ شخصی من است نه یک وبلاگ تخصصی و نه یک وبلاگ شعر. آنچه که به آن فکر می کنم، احساسم و یا هر چیزی که برایم جالب یا آزار دهنده است می تواند در وبلاگم منتشر شود. با این حال همان طور که در نخستین مطلب وبلاگ نیز به آن اشاره داشته ام تلاش دارم که مجموع مطالب وبلاگ برای خوانندگان مفید واقع شود. این خود وبلاگ نویس یا عنوان و توضیح یک وبلاگ است که موضوع آن را مشخص می کند. طبیعتا همه ما از وبلاگی که مستقیما در توضیحات وبلاگ اشاره دارد که وبلاگی تخصصی است انتظار مشاهده مطالب تخصصی داریم اما هنگامی که بحث وبلاگ شخصی است این دیگر نوع مطالب و نظر نویسنده است که موضوع وبلاگ را مشخص می کند.
استاندارد به روز کردن وبلاگ از نظر شما باید چگونه باشد و آیا به این گفته اعتقاد دارید که به روز رسانی مرتب وبلاگ به نوعی احترام به خوانندگان وبلاگ است؟
واقعا نمی توان استاندارد خاصی را برای به روز شدن وبلاگ تعیین کرد. در واقع این خود وبلاگ نویس است که انتظار کاربران را تعیین می کند. به طور مثال نویسنده وبلاگی که هر روز وبلاگش را به روزرسانی کرده است این انتظار را در کاربر ایجاده کرده که هر روز با یک متن جدید روبه رو شود. با این حال به نظرم حداقل یک بار به روزرسانی وبلاگ در هفته می تواند در رضایت خواننده موثر باشد. در مورد بخش دوم سئوال نیز تا حدودی به این مسئله اعتقاد دارم. با این حال هیچ کس نمی تواند از فردی انتظار داشته باشد که دقیقا و در یک دوره زمانی مشخص وبلاگ خود را به روز کند، درگیری های شغلی یا خانوادگی یا کسالت و خستگی گاهی اوقات سبب می شود نویسنده وبلاگ حوصله ای را برای به روزرسانی وبلاگ نداشته باشد.
رقابت در سرویس دهندگان وبلاگ نویسی به چه صورتی است و به نظر شما رقیب سرسخت بلاگفا کدام سرویس دهنده است. آیا برای پیروز شدن در این رقابت برنامه هایی در نظر دارید؟
صورت این رقابت را کسانی که خارج از تیم مدیریت سرویس دهندگان وبلاگ هستند بهتر می توانند تشخیص دهند. همچنین شرایط و موقعیت و نظر و اهداف تیم مدیریت هر سرویس دهنده نیز نوع رقابت را تعیین می کند. قاعدتا اهداف سرویسی که پیشرفت خوبی داشته و یا رتبه بالایی را در جذب کاربر و بازدیدکننده دارد با سرویس تازه کاری که به فکر جذب کاربر است یا سرویسی که موقعیت خود را در خطر می بیند متفاوت است. مدیر یک سایت ممکن است به فکر کسب هر چه بیشتر کاربران باشد، دیگری به فکر جذب منابع، وام یا کمک های مالی و یا در نظر داشتن اهداف فرهنگی خود باشد.
بلاگفا خوشبختانه توانسته موقعیت مناسبی در بین سرویس دهندگان وبلاگ فارسی کسب کند و آنچه امروز برای ما مهم است نه رقابت با یک سرویس دهنده دیگر وبلاگ بلکه جلب نظر کاربران، گسترش خدمات و در نهایت شکل دهی به کسب و کار سایت بلاگفا است.

کثر سرویس دهندگان به نوعی پشتوانه مالی قوی دارند این وضعیت برای بلاگفا به چه صورتی است. آیا بلاگفا اسپانسر خاصی دارد؟
فکر نمی کنم که کثر سرویس دهندگان از چنین پشتوانه مالی قدرتمندی برخوردار باشند. در واقع تنها معدودی از سرویس دهندگان از چنین پشتوانه ای برخوردارند. بسیاری از سرویس های وبلاگ فعلی براساس فعالیت تیمی کوچکی شکل گرفته است که همزمان با توسعه سایت توانسته اند منابع مالی برای خود تامین کنند یا به گروه یا شرکت دیگری واگذار شده اند. در مورد بلاگفا نیز باید بگویم ما از پشتیبانی شرکت OURIRAN برخورداریم که جنبه فنی این پشتیبانی برای ما بسیار ارزشمندتر است و در این زمینه این شرکت همکار بسیار خوبی برای ما بوده است. سرورهای بلاگفا در دیتاسنتری قرار دارد که دوستان و همکاران ما در کانادا آن را پشتیبانی می کنند. در مورد تامین دیگر هزینه های سایت به خصوص نیروی انسانی و وقتی که صرف مدیریت سایت می شود خوشبختانه توانسته ایم در ماه های اخیر موفقیت هایی در کسب درآمد و شکل دهی کسب و کار سایت داشته باشیم.
داشتن یک سرویس دهنده وبلاگ چه سودی برای مدیر آن دارد. آیا بلاگفا برای شما سودآور بوده است و به طور کلی ماهانه چه میزان برای این سرویس دهنده هزینه می کنید؟
این سود برای هر مدیر سرویسی می تواند متفاوت باشد، به این صورت که شاید یک مدیر به دنبال کسب شهرت یا قدرت رسانه ای یا شاید دیگری به دنبال کسب درآمد باشد. به هر حال بلاگفا تجربه ای برای ارائه کار خوب و ممتاز و در عین حال مستقل را ایجاد کرد و به خصوص با توجه به اینکه برنامه نویسی سایت نیز توسط من انجام شده است سود نهایی از مدیریت سایت را لذت ادامه و گسترش این فعالیت می دانم و البته باید صریحا بگویم که کسب درآمد از سایت به خصوص با توجه به هزینه ها و وقتی که صرف پشتیبانی از آن می شود نیز از انتظارات من بوده و هست. بیشترین هزینه های ما هزینه تامین سرورها، خرید یا اجاره لایسنس نرم افزارهای مورد استفاده و در نهایت وقتی که باید توسط نیروی انسانی جهت پشتیبانی، بررسی مشکلات و توسعه سیستم صرف می شود، است.
خبر فروش بلاگفا را تکذیب می کنید یا تائید. به نظر شما این اخبار را چه کسانی رواج می دهند؟
همان طور که در اخبار سایت آمده و حتی در خود سایت هایی که چنین خبرهایی را منتشر کرده اند اشاره شده چنین چیزی واقعیت ندارد. رواج چنین خبرهای کذبی را قاعدتا بایستی در راستای رقابت البته نه به شیوه درست آن معنا کرد.
شما به عنوان مدیر سایت جست وجوگر پارسیک فکر نمی کنید با وجود موتور جست وجویی همچون گوگل وجود این جست وجوگر چندان به چشم نمی آید؟
اگر قرار باشد اینگونه فکر کنیم که دیگر نباید بسیاری از کارها را تجربه کنیم. من وجود بلاگر، گوگل یا هر سرویس موفق دیگری را دلیلی بر عدم راه اندازی سایتی مشابه اما با شرایط و امکانات متفاوت نمی دانم. شرایط در زمان راه اندازی پارسیک به گونه ای دیگر بود و محیط فارسی و امکانات خاص برای جست وجوی فارسی با استقبال بالایی مواجه شد و حتی امروز نیز آمار سایت پارسیک نشان از تعداد زیادی کاربر و علاقه مند به استفاده از خدمات سایت را دارد.
یکی از موفق ترین منابع درباره اینکه کاربران این روزها در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند را می توان با موتورهای جست وجو حدس زد. سایت پارسیک در این باره چه اقداماتی انجام داده است؟
به هر حال ما هر چند گاهی عملکرد سایت و کلمات جست وجو شده را بررسی می کنیم اما حقیقت این است این آمارها چندان کاربردی نیست و تکنون نیز نهاد یا فردی نیز برای اطلاع از این آمارها با ما تماس نگرفته است. ما نیز به دلایلی همچون حفظ حریم کاربران چندان به این موضوع علاقه مند نیستیم، با این حال همچنان علاقه مندی کاربران خود برای گسترش خدمات خود مدنظر داریم.
پارسیک چه رقبایی دارد و در میان این رقبا آیا از امتیاز خاصی نیز بهره گرفته است؟
اصولا فکر نمی کنم در سطحی مانند موتورهای جست وجوگرهای فارسی رقابت خاصی باشد. با وجود رقیبی مانند گوگل ،رقیب جدی برای هر سایت جست وجوگر دیگری تعریف شده است.
شما برای انتخاب منابع خبری پارسیک دارای چارچوب خاصی هستید و این منابع را به چه صورتی وارد سیستم می کنید؟
منابع خبری با نظر و دید انسانی تعیین می شوند. بزرگترین معیار برای ما تولید خبر است و تلاش می کنیم سایت هایی به عنوان منابع خبری سایت انتخاب کنیم که کثر مطالب آنها اخبار تولیدی خودشان باشند. همچنین محبوبیت یا نفوذ سایت معیار دیگری برای انتخاب یک منبع خبری است.
از آنجا که شما مدیریت بلاگفا و پارسیک را در دست دارید فکر می کنید نگهداری از کدام یک دشوارتر است و اگر روزی مجبور به انتخاب یکی از این دو سایت باشید قرعه به نام کدام یک رقم خواهد خورد؟
نگهداری از سایت بلاگفا به خصوص به دلیل حجم بالایی از کاربران و ماهیت سایت بسیار سخت تر و وقت گیر تر است و به خصوص که این روزها کسب و کار بلاگفا فعالیت اصلی من است. اما پارسیک همیشه برای من جذابیت بالاتری داشته است چرا که از دید یک برنامه نویس همیشه برنامه های پیچیده دارای جذابیت بیشتری هستند و اینکه پارسیک قدمت بیشتری نسبت به بلاگفا دارد.
با وجود چندین سرویس دهنده وبلاگ فارسی نظر شما در مورد تولید محتوای فارسی روی وب چیست؟
سرویس دهندگان وبلاگ فارسی میزبان بخشی بزرگ از محتوای فارسی در وب هستند و به خصوص اینکه این محتوا توسط هزاران کاربر فارسی زبان و بدون پرداخت حقوق ایجاد شده است و این محتوا از نظر ماهیتی با محتوای بسیاری دیگر از تولیدکنندگان محتوای فارسی مانند سایت های خبری یا علمی که به صورت سنتی توسط عده ای معدود و با دید، سیاست و چارچوب مشخصی منتشر می شوند متفاوت است. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها را می توان به نوعی نظر و دغدغه های بخشی از جامعه دانست و در عین حال در میان آنها مطالب تخصصی و ارزشمند فراوانی نیز وجود دارد اگرچه به دلیل غیر رسمی بودن و جوان بودن بسیاری از بلاگ نویس ها مشکلاتی در نگارش مطالب آنها وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه وبلاگ های حجم بالایی از مطالب فارسی را تشکیل می دهند. این قضیه می تواند به نوعی ضعف به شمار آید که بایستی در جهت رفع این دغدغه تلاش شود.
وضعیت بلاگفا از نظر تولید محتوا در مقابل دیگر سرویس دهندگان وبلاگ به چه صورتی است؟
براساس گزارش یکی از سرویس دهندگان باسابقه وبلاگ فارسی که در تاریخ ۲۵ مرداد اعلام شده است. یادداشت های ثبت شده در وبلاگ های زیرمجموعه بلاگفا سه میلیون ۹۷۹ هزار و ۷۷۵ مطلب است که در واقع با توجه به آمار دیگر سرویس های وبلاگ فارسی هم کنون بلاگفا با فاصله زیادی بیش از نهصد هزار مطلب نسبت به دیگر رقبای خود، بزرگترین میزبان محتوای وبلاگ های فارسی محسوب می شود.
روزهای گذشته خبری با عنوان احمدی نژاد وبلاگ نویس شد به نوعی کثر رسانه های داخلی و خارجی را به خود جذب کرد. نظر شما به عنوان مدیر یکی از سرویس دهندگان وبلاگ در این باره چیست؟
مزیت این مسئله در این است که وبلاگ نویسی به عنوان یک ابزار و پدیده توسط مقامات بلند پایه پذیرفته شده است و این جای خوشحالی دارد که دیگر شاهد محدود سازی در این عرصه نباشیم. البته باید در نظر داشته باشیم که استفاده مقامات از وبلاگ تنها جنبه تبلیغاتی نباشد.
آینده وبلاگ نویسی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما نمی توانیم به سادگی و براساس یک فرمول مشخص یا الگویی که در کشورهای دیگر وجود دارد در این باره پیش بینی کنیم. برای مثال هنوز موضع حکومت در برابر وبلاگ ها و سرویس های وبلاگ فارسی نامشخص است و هرازچندگاهی اظهارنظر یا برنامه های برخی مسئولین دولتی را می شنویم که در صورت اجرا می تواند آینده متفاوتی را برای وبلاگ های فارسی رقم بزند. همچنین گسترش نفوذ اینترنت در خانواده های ایرانی، رشد کمی کاربران اینترنت در ایران، رواج اینترنت پرسرعت و حتی نوع کسب و کار و درآمد زایی در محیط وب و به خصوص برای سرویس های وبلاگ فارسی می توانند در این مورد تاثیرگذار باشد.

لینک به متن اصلی این مصاحبه در سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)