fyty fyty .

fyty

مصاحبه با روزنامه شرق

متن زیر مصاحبه ای درباره سایت بلاگفا در روزنامه شرق در تاریخ پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۳ چاپ شد. آنچه در ادامه درج خواهد شد متن مصاحبه اشاره شده میباشد.

اگر اولین نبودیم بهترین باشیم

اگر به وبلاگ نویسی علاقه دارید حتماً نام جدید سرویس دهنده وبلاگ یعنی «بلاگفا» را شنیده اید؛ مدیریت این سرویس وبلاگ فارسی یعنی علیرضا شیرازی از بلاگفا به عنوان فرزند جدید مجموعه پارسیک یاد می کند. علت این مسئله را می توانید در گفت وگویی که با این برنامه نویس و کارشناس نرم افزار داشته ایم بخوانید.
• • •
بلاگفا از چه تاریخی آغاز به کار کرد و هدف شما از راه اندازی این سرویس وبلاگ چه بود؟
بلاگفا سایتی تازه تاسیس است که اواسط آذرماه ۸۳ فعالیت نسخه آزمایشی آن آغاز شد و هدف از تاسیس سایت، گسترش خدمات سایت پارسیک بوده و البته چنین سرویسی نیاز به فعالیت در سایتی مستقل دارد. بلاگفا با این هدف به وجود آمده است که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی و شیوه های معماری در طراحی و پیاده سازی سایت و همچنین سیاستی روشن بهترین سرویس وبلاگ باشد و در واقع ما کار را با این اصل شروع کرده ایم که اگر اولین نبودیم بهترین باشیم.
برای بلاگفا چه میزان هزینه کرده اید و در طول روز چقدر از زمانتان را صرف آن می کنید؟
از آنجا که نرم افزار مدیریت بلاگفا در زمان فراغت من نوشته شده است نمی توانم زمان و یا هزینه مشخصی را برای پیاده سازی آن اعلام کنم، البته نیاز و هزینه اصلی سایت هایی مانند بلاگفا علاوه بر زمان و نیروی انسانی ، تامین سرورهای میزبان ، پهنای باند و سرویس های بانک اطلاعات است که توسط شرکت حامی سایت بلاگفا تامین شده است.
به غیر از شما کسی دیگر در بلاگفا مشغول به فعالیت است؟
بلاگفا در دو بخش، مدیریت و پشتیبانی می شود. بخشی که مربوط به مسائل فنی، امکانات سایت و سیاست های سایت است را من بر عهده دارم و البته در این بخش تنها نیستم و برخی از بهترین مدیران سایت های اینترنتی و وبلاگ نویسان نیز مرا یاری می کنند و بخش دیگر که مسائل مربوط به سرورهای سایت است توسط شرکت OURIRAN تامین کننده سرور و حامی سایت پشتیبانی می شود .
در حال حاضر آمار وبلاگ های بلاگفا چگونه است؟
با توجه به تازه تاسیس بودن سایت که در واقع کمتر از سه هفته از شروع فعالیت جدی آن می گذرد بسیار زود است که بخواهیم درباره آمار سایت صحبت کنیم ، اما در این مدت بلاگفا مورد توجه و استقبال وبلاگ نویسان فارسی قرار گرفته به طوری که هم اینک اگر چه با فاصله زیاد اما در مقام دومین سرویس وبلاگ فارسی است و طبیعی است که چنین سرویس هایی را بایستی در بلندمدت بررسی کرد.
در طول یکی دو سال گذشته حداقل چند سرویس دهنده دیگر فارسی هم راه اندازی شده و برخی از آنها مثل پرشین بلاگ به شهرت و مقبولیت هم رسیده اند. بلاگفا در این بازار رقابتی نزدیک چه ویژگی هایی برای برتری دارد؟
دو اصل در مورد سایت هایی مانند بلاگفا ارزیابی می شود یکی ویژگی های فنی و دیگری میزان اطمینان و تداوم سرویس ها است، از بعد فنی بلاگفا سرعت بالاتر، افزایش و توسعه برخی امکانات وبلاگ نویسی و پیاده سازی محیطی پایدار و آسان را دنبال می کند و از نظر دیگر تجربه سه ساله پارسیک و همچنین تجربیات و حمایت یکی از بزرگترین شرکت های میزبانی وب دلیلی برای جدیت در تداوم خدمات این سایت است. بلاگفا با این دید پیاده سازی شده است که پذیرای هزاران وبلاگ نویس باشد و مطمئن هستم تا مدت ها سریع ترین سرویس وبلاگ فارسی خواهد بود.
همه شما را به عنوان مدیر بلاگفا می شناسند آیا این ریسک را قبول کرده اید که به هر حال ممکن است نوشته های دیگران که حتی با اسم مستعار نوشته می شود می تواند به نوعی برای شما مشکل ایجاد کند؟
من اعتقاد دارم که مسئول یک سایت به خصوص یک سایت سرویس دهنده همیشه بایستی مشخص باشد و نمی توان به تداوم خدمات سایتی مطمئن بود که هیچ شخص مشخصی مسئولیت آن را نپذیرفته است در قوانین استفاده از بلاگفا ذکر شده که این سایت ضمن حمایت از آزادی بیان تابع قوانین کشور ایران است و فکر می کنم اگر ملاحظات و قوانین کشور توسط نویسندگان وبلاگ ها همچنان که تاکنون بوده رعایت شود مشکلی پیش نیاید. پاسخ سئوال شما همچنین به میزان درک شرایط موجود توسط وبلاگ نویس ها و همچنین وسعت نظر مسئولین نیز وابسته است.
عجیب است که شما مدیر سایت پارسیک هستید و در بلاگفا امکان جست و جو نگذاشته اید کاری که البته سرویس دهندگان وبلاگ خارجی هم انجام نداده اند و در ظاهر رده بندی موضوعی هم ندارید؟
من مدیر جست وجوگر پارسیک هستم و به همین دلیل نیز این مسئله را از دیدی دیگر نگاه می کنم. البته در بلاگفا امکان جست وجو در فهرست وبلاگ ها، موضوعات و نویسندگان وبلاگ ها وجود دارد. چنان که گفتید بسیاری از سایت های بزرگ سرویس وبلاگ امکان جست وجو در کل محتوای وبلاگ ها را ندارند و این به دلیل آن است که کار جست وجو به شکل تخصصی و جامع تری توسط جست وجوگر وبلاگ ها انجام می شود و در عمل نیز اکثر کاربران برای جست وجو از سایت های جست وجوگر استفاده می کنند در بلاگفا نیز با توجه به این دید از نظر تکنیکی مواردی را در نظر گرفته ایم تا محتوای وبلاگ ها در محیطی جامع تر جست وجو و پویش شوند معرفی وبلاگ های به روز شده به موتورهای جست وجوگر وبلاگ و همچنین معرفی خودکار وبلاگ های فعال به جست وجوگر گوگل از جمله این امکانات هستند در مورد موضوع بندی وبلاگ ها اگر چه من شخصاً تمایلی ندارم تا نویسندگان وبلاگ ها خود را مقید به گروه مشخصی کنند اما برنامه ای داریم که این کار در شکل بهتر و جامع تری انجام شود.
 
لینک این مصاحبه در وب سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۶ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)