fyty fyty .

fyty

در گفتگو با ایسنا مطرح شد ، کیفیت به جای کمیت

مدیر سایت بلاگفا گفت: وبلاگ‌نویسی فارسی به دلیل کاهش کیفیت آن، در سراشیبی قرار گرفته و در حال سقوط است.

علیرضا شیرازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس «نگاهی به وبلاگ‌ها»ی ایسنا، با اشاره به آماری که در خصوص رتبه‌ی وبلاگ‌های فارسی در میان وبلاگ‌های دنیا عنوان شده است، افزود: هر چند در گذشته براساس آمار بدست آمده، وبلاگ‌های ایرانی در مرتبه‌ی سوم یا پنجم دنیا قرار داشت، اما هم‌اکنون این آمار بعید به نظر می‌رسد و تصور نمی‌کنم وبلاگ‌های ایرانی در میان وبلاگ‌های دنیا جزو ده تای اول نیز باشد. چون وبلاگ‌نویسان سایر کشورها به شدت پیشرفت کرده‌اند و آمار سایت‌ها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در ایران کم است و کاربران فعالی که هر هفته به اینترنت وصل می‌شوند، تنها استفاده‌ی آن‌ها از اینترنت چک کردن ایمیل و چت است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر ضریب نفوذ اینترنت بسیار بالاست، به‌طوری که حتی اگر ده درصد آن‌ها بیایند و وب‌نویسی را تجربه کنند، به مراتب خیلی بیشتر از ما خواهند بود.

شیرازی با بیان این که کشور ما خیلی زودتر از کشورهای دیگر وبلاگ‌نویسی را تجربه کرد، متذکر شد: شاید یکی از دلایل پیشرفت وبلاگ در ایران این بود که در ابتدا اکثر روزنامه‌نگاران با علاقه‌ی بسیار زیاد شروع به نوشتن وبلاگ کردند و یک سرویس وبلاگ فارسی را ایجاد کردند که خیلی از کشورهای دیگر در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده بودند. اما پس از این که کشورهای دیگر وبلاگ‌نویسی را درک کردند و کاربرانشان با این پدیده آشنا شدند، شروع به سرمایه‌گذاری در این عرصه کردند.

مدیر سایت بلاگفا اضافه کرد: با توجه به محدود بودن دامنه‌ی پیشرفت ما در زمینه‌ی وبلاگ‌نویسی، نباید انتظار داشته باشیم که رقابت نزدیکتری با کشورهایی چون آمریکا، ‌کانادا و کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در این عرصه داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که در زمینه‌ی کمیت وبلاگ‌ها مشکلی نداریم، خاطرنشان ساخت: ‌با توجه به کاربرانی که داریم و علاقه‌مندی که نسبت به این حوزه وجود دارد و وبلاگ‌هایی که هم‌اکنون توسط کاربران جدید یعنی نسل جدید وبلاگ‌نویسان ایجاد و مدیریت می‌شود، از نظر کمیت مشکلی نداریم ولی از نظر کیفی ضعیف هستیم. البته انتظار کار تخصصی از وبلاگ‌نویسان نداریم، اما این انتظار وجود دارد مطالبی که نوشته می‌شود، حداقل با یک شیوه نگارش درست و نشان‌دهنده‌ی هویت و طرز تفکر آن نویسنده باشد.

شیرازی در ادامه پیرامون وبلاگ‌هایی که درباره‌ی موضوعاتی از جمله تجارت و به نوعی برای تبلیغات استفاده می‌شوند، گفت: وبلاگ‌هایی که به نوعی مطالب خود را کپی کرده و یا از امکانات وبلاگ به عنوان یک سایت تبلیغاتی استفاده می‌کنند، عملا وبلاگ‌نویس نیستند.

وی توضیح داد: اگرچه در ابتدای شروع کار وبلاگ‌نویسی، افراد باسواد و متخصص وب‌نویسی را در این حوزه تجربه می‌کردند، اما امروزه اساتید و متخصصان حضور کمرنگی دارند و خیلی از وبلاگ‌ها با دید تجاری و مواردی از این قبیل نوشته می‌شود. البته این نوع مطالب نیز به هیچ عنوان مردود شناخته نمی‌شود، ولی چون ارزش خاصی ندارد، باعث کاهش سطح محتوای کیفی وبلاگ‌های فارسی شده است.

مدیر سایت بلاگفا در پایان گفت:‌ مطبوعات باید به جای پرداختن به افزایش تعداد کمیت وبلاگ‌ها، دغدغه اصلی آنها افزایش کیفیت وبلاگ‌نویسی با یکسری مقررات و شیوه‌ی نگارش درست باشد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۳۴ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)