fyty fyty .

fyty

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا

در هفته گذشته مصاحبه ای با سرویس نگاهی به وبلاگهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) داشتم که از همینجا لازم میدانم از خبرنگاران و دوستان جدیدم در این خبرگزاری تشکر کنم. بخشی از این مصاحبه در ادامه مطلب درج خواهد شد و البته متن کامل  مصاحبه را میتوانید در سایت ایسنا بخوانید.


علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا، با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گفت و گو با خبرنگار سرویس “نگاهی به وبلاگ‌ها”، درباره‌ی فعالیت‌های سرویس دهنده‌ی بلاگفا، اظهار داشت: مدیریت وبلاگ‌ها علاوه بر مسائل تکنیکی نیازمند مسؤولیت‌پذیری بالایی است، چرا که حجم بسیاری از مطالب و اطلاعات از سوی کاربران متعدد در سایت سرویس‌دهنده‌ها جمع‌آوری می‌شود که مورد نیاز کاربران است و درحقیقت نمی‌توان این مساله را به عنوان موضوعی آزمایشی و موقت تلقی کرد.

شیرازی با اشاره به اینکه تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی و حامیان مالی است، گفت: برای شکل‌گیری بلاگفا نیاز به اسپانسر مالی داشتیم که بعد از توافق با یک شرکت معتبر در زمینه‌ی هاستینگ فعالیت این سایت آغاز شد.

وی، خاطر نشان کرد: در زمانی که بلاگفا شروع به کار کرد با کمبود امکانات مواجه نبودیم؛ بلکه مشکل کیفیت سرویس‌دهنده‌ها بود چرا که اکثرکاربران معتقد بودند سرویس دهنده‌های دنیای وب‌ از سرعت بسیار پایینی برخوردار هستند و به همین جهت تاکید بسیاری بر روی سرعت و کیفیت سرویس داشتیم که در حال حاضر نیز تا حدود زیادی نیازهای مخاطبان خود را در این زمینه رفع کرده‌ایم و در واقع کیفیت و سرعت از ویژگی‌های منحصر به فرد بلاگفا نسبت به سایر سرویس ‌دهنده‌ها بوده است.

وی،در ادامه خاطرنشان کرد:سعی ما بر این بوده تا با ایجاد تعادل در کیفیت سرویس، پذیرای کاربران جدید باشیم؛ حال چنانچه بخواهیم سطح کیفی را بیش از این افزایش دهیم آن وقت به دلیل وارد آمدن فشار دیتابیس سیستم ممکن است دیگر نتوایم تعداد کاربران خود را حفظ کنیم و در واقع به یک وبلاگ مرده تبدیل می‌شویم.

شیرازی، افزود: امکانات بلاگفا به شکلی است که در مدت طولانی توان ارائه به کاربران متعدد خود را دارد همچنین کیفیت نسبی این سرویس دهنده در حدی است که کاربران تازه کار دردنیای وب توانایی کارکردن با آن را داشته باشند، چراکه کاربران اینترنتی به‌دنبال جوابگویی به کنجکاوی‌های خود در این دنیا هستند و می‌خواهند بدانند وبلاگ چیست و حتی این امر می‌تواند شروعی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری باشد.

به‌زعم وی دسترسی به امکانات بسیار بالا که نیازمند پرداخت هزینه‌ است،سبب می‌شود کاربران مبتدی از تجربه‌ی این دنیا برحذر باشند.

شیرازی سایت بلاگفا را سایتی برای میزبانی کاربران مبتدی و تازه وارد معرفی کرد و افزود:ما خواستار آشنایی این کاربران با این دنیا هستیم و دوست داریم آنها نیز راه خود را در فضای سایبر، پیدا کنند.

وی، با اشاره به اینکه امکانات جانبی بلاگفا به‌تدریج در اختیار کاربران قرار گرفته است، تصریح کرد: در واقع با توجه به استقبالی که از بلاگفا به عمل می‌آید، امکانات جدید به آن افزوده می‌شود و در آینده نیز 3 امکان تازه به بلاگفا اضافه خواهد شد.

وی در خصوص چگونگی نظارت بر محتوا و مطالب وبلاگ‌ها، گفت: به طور روزانه مطالب و عکس‌های وبلاگ‌های کاربران که به روز شده‌اند، چک می‌شود از این‌رو چنانچه بر خلاف مقررات قانونی عمل کرده باشند، وبلاگ‌ آنها غیرفعال خواهد شد. البته این تعداد وبلاگ بسیار محدود هستند و بیشتر به دلیل غرض‌ورزی هکرها به‌وجود می‌آیند.

شیرازی ادامه داد: تمام وبلاگ‌های غیراخلاقی در لحظه‌ی شناسایی بدون اخطار قبلی، غیرفعال می‌شوند. همچنین در مواردی که وبلاگ‌های سیاسی از خط قرمزها خارج شوند با آنها نیز برخورد می‌شود و می‌توانم بگویم با گذشت زمان از تعداد این وبلاگ‌ها بسیار کاسته شده است.

وی معتقد است: سرویس دهنده‌های وبلاگ با عقاید و نظرات شخصی مدیران آنها اداره می‌شوند و هر قدر آن مدیر ناشناخته‌تر باشد، آزادی بیشتری ممکن است به وبلاگ‌های خود بدهد؛ چرا که مطمئن است با تهدید مواجه نمی‌شود.

به زعم وی تشکیل کنسرسیوم از سوی مدیران سرویس‌دهنده‌ها به ضرر آنهاست زیرا آنها را به ماهیتی مبدل می‌کند که باید هر قانونی که اعمال می‌شود را انجام دهند؛ به طور مثال ISPها وقتی به شکل انجمن درآمدند براساس بخش نامه‌ها و قوانین بسیاردچار محدودیتهای زیادی شده‌اند.

وی، افزود: در این راستا باید یک نهاد متولی قانون‌گذاری در این حوزه شود و یکسری مقررات و خطوط قرمز را مشخص کند تا هر مدیر براساس این قوانین بر وبلاگ‌های خود نظارت کند.

شیرازی در ادامه به مساله‌ی قانون کپی‌رایت در وبلاگ‌ها، اشاره کرد و گفت: آیا ضروری است قانون کپی رایت در وبلاگ‌ها اعمال شود یا نه، به طور مثال وقتی وبلاگ‌نویسی از مطالب وبلاگ دیگری یا نشریات دیگر بدون ذکر منبع نقل کرد یا برعکس چه باید کرد،درست است که مجازات شوند، اینها مواردی است که هنوز مشخص نشده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد که ضروری است کمیته‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران تشکیل شود تا این موارد را شناسایی کنند و در حقیقت مدیران وبلاگ شناختی از موارد قانونی و خط قرمزها داشته باشند، البته تعیین قانون دراین حوزه نیز محدودیت‌های بسیاری برای وبلاگ‌ها بوجود می‌آورد و به ماهیت آزاد آنها لطمه وارد می‌کند.

مدیر سایت بلاگفا با اشاره به اینکه علاوه بر امکانات و کیفیت سرویس باید مدیران وبلاگ‌ها به فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه بپردازند افزود: اکثر کاربران ، به تازگی وارد دنیای وب شده‌اند و نیازمند راهنمایی هستند.

شیرازی، درادامه با تصریح بر این امر که در ایران دید تجاری نسبت به سرویس‌دهنده‌ها وجود ندارد،گفت: مجبوریم مسائل خدماتی و تبلیغاتی را اعمال کنیم؛ چرا که بازار ما کشش ندارد؛ البته مدتی است برخی از سایت‌ها به این امر مبادرت ورزیده‌اند که البته‌ تا حدودی نیز در این زمینه موفق بوده‌اند؛اما هنوز این امر نهادینه نشده است و همین امر باعث شده تا انگیزه افراد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه کم شود.

وی،افزود:متاسفانه از آنجا که در خارج از کشور سرویس‌دهنده‌ها با مشکل سرور و دیتا سنتر مواجه نیستند، درحقیقت در داخل هزینه‌هایی اضافی به ما تحمیل می‌شود.

ادامه مصاحبه در سایت خبرگزاری دانشجویان...



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۰ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)