fyty fyty .

fyty

سال نو مبارك

جاويد باد اين جشن، جاويد باد لحظه هاي نو شدن، جاويد باد اين روزها. تا باشد خنده هاي كودكان بر سر سفره اي هفت سين. باشد بوسه هاي افراد خانواده در زمان تحويل سال.باشد نگاه پر مهر همسران. نگاه پدران و مادران بر فرزندان خود و باشد ميليونها آرزوي شيريني كه بر دل هموطنانمان خوانده ميشود. جاويد باد نام عزيزاني كه اين روزها در كنار ما نيستند و جاودانگي ابدي براي آنها كه جانشان را براي ايران و ايراني دادند تا ما امسال نيز تجربه يك عيد شيرين داشته باشم.افسوس كه فقر شيريني اين جشن را از دل بسياري از هموطنانم ربوده است و شايد بهترين آرزو در اين لحظات همان باشد كه آنها نيز در سالهاي آيند شريك شادي ديگر هموطنانشان باشد.شاد زيستن هنر است و  براستي كه هنرمند آنهايي هستند  كه در اين روزها ساعاتي شاد و مهر انگيز و زيبا براي خود و نزديكانشان مي سازند.
آرزوي بهترين لحظات و بهترين شاديها را براي كاربران بلاگفا و خوانندگان اين وبلاگ دارم .

مهرتان افزون
عليرضا شيرازي



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۷ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه منتشر شده در روزنامه صبح اقتصاد درباره سايت بلاگفا

به تازگى سرويس دهنده وبلاگ فارسى با نام بلاگفا راه اندازى شده است. بلاگفا يكى از چند سرويس دهنده رايگان پس از پرشين بلاگ، بلاگ اسكاى است.
در سايت اين سرويس دهنده نوشته شده :بلاگفا يك ابزار قدرتمند براى ساخت و مديريت وبلاگ است .
بلاگفا به شما كمك مى كند تا با سرعت و سهولت اطلاعات، خاطرات، مطالب و مقالات خود را در اينترنت منتشر كنيد.> به علت گسترش وبلاگ نويسى در ايران نياز به سرويس دهنده هاى مطمئن وپر سرعت احساس مى شد اما تعداد كسانى كه در اين راه قدم گذاشتند در مقابل خيل عظيم متقاضى ها بسيار كم بوده است. دليلى كه بسيارى از كارشناسان مطرح مى كنند، ريسك سرمايه گذارى در ايران است. اما عليرضا شيرازى به عنوان مدير اين سرويس دهنده به دنبال راه حلى براى ايجاد در آمد. او در گفتگو با صبح اقتصاد از راه هاى درآمدزايى اينترنتى مى گويد.
بلاگفا چه زمانى راه اندازى شد؟
نسخه آزمايشى بلاگفا(blogfa.com) در 16 آذر 1383 راه اندازى شده است و اميدوارم پس از بررسى نرم افزار ، درخواستها و نيازهاى كاربران و امكانات در نظر گرفته شده در مدت اجراى آزمايشى بزودى وارد اجراى رسمى سايت شويم.
هدف شما از راه اندازى بلاگفا چيست؟ البته نوشته بوديد هدف نهايى و بلند مدت سايت بلاگفا ميزبانى از هزاران وبلاگ و وبلاگ نويس است .اما آيا واقعا اين هدف نهايى شماست؟ چه اشكالى دارد هدف شما ايجاد درآمد باشد؟
بلاگفا در تكميل خدمات سايت پارسيك parseek.com  و به عنوان سرويسى جديد تاسيس شده است و البته همانطور كه اشاره شد هدف ميزبانى از تعداد زيادى از كاربران است و نوع برنامه نويسى و امكانات در نظر گرفته دقيقا با همين هدف صورت گرفته است و طبيعى است درآمدزايى براى يك سايت خصوصى مانند بلاگفا يك اصل و بهتر بگويم يك نياز هست و با مخاطبان گسترده تر بهتر ميتوان به نحوه درآمد زايى سايت فكر كرد.
آيا بلاگفا نمى تواند در آينده الگوى خوبى براى درآمدزايى از طريق اينترنت باشد؟ آيا به تبليغات از طريق اينترنت فكر كرده ايد؟
ما به دنبال شيوه و الگويى مناسب براى تامين هزينه هاى سايت هستيم و در مورد يك سرويس دهنده وبلاگ بايستى تلاش كرد تا شيوه هاى درآمدزايى سايت باعث آزار خوانندگان و نويسندگان وبلاگ نشود و البته به دنبال الگويى نيز براى ايجاد درآمد براى خود وبلاگ نويسان و ذى نفع بودن آنها نيز هستيم.
شرايطى كه از كاربران خواسته ايد قوانين ايران را رعايت كنند مبهم است. كاربران بايد كدام قانون را رعايت كنند بنابراين شما مى توانيد براحتى آن ها را مسدود كنيد؟
فكر نميكنم نكته مبهمى وجود داشته باشد قوانين ايران بصورت مستند وجود دارد.حدود بلاگفا براساس دواصل هست يكى آنكه براى نويسندگان وبلاگها بدليل نوشتن در بلاگفا مشكلى پيش نيايد و از طرفى هم انتظار داريم به خاطر نوشته هاى كاربران براى مديريت بلاگفا نيز مشكلى ايجاد نشود.البته آنچه كه تا حدودى مبهم است حدو مرزهاى قانون كشور براى يك وب سايت شخصى يا وبلاگ است. با اينحال فكر ميكنم مواردى مانند عدم توهين به مذاهب و يا مقامهاى رسمى كشور وجود دارند كه كاربران بلاگفا بايستى آنرا مدنظر داشته باشند.
بلاگفا آن طور كه بايد در ميان وبلاگ نويسان شناخته شده نيست براى جذب وبلاگ نويسان چه كارهايى انجام داده ايد؟
طبيعتا به دليل نوپا بودن بلاگفا نبايستى چنين انتظارى از آن داشت . اما تعداد زيادى از وبلاگ نويسان با سابقه سايت بلاگفا را معرفى كرده اند و همچنين پس از مرحله اجراى آزمايشى نيز معرفى بلاگفا به كاربران ايرانى به شكل جدى ترى دنبال خواهد شد.
به طور قطع ايجاد سرويس بلاگفا هزينه هاى فراوانى از جمله هزينه هاست خواهد بود؟
چگونه هزينه هاى بلاگفا را تامين مى كنيد؟ آيا با ايجاد بلاگفا قصد درآمدزايى داريد؟
در مورد سايت‌هايى مانند بلاگفا تامين هزينه ها و همچنين سرورهاى ميزبان بسيار مهم است علاوه بر هزينه مباحث امنيتى و فنى نيز ميبايست براى سرورها در نظر گرفته شد و خوشبختانه در اين زمينه سايت بلاگفا از حمايت يكى از شركت هاى معتبر سرويسهاى ميزبانى در وب به نامouriran.com برخوردار است.سعى خواهد شد تا هزينه هاى ديگر نيز از طريق جذب حاميان مالى يا جذب آگهى‌هاى تبليغاتى تامين شود.
در آينده چه امكاناتى به بلاگفا افزوده مى شود؟
يكى از اهداف اجراى آزمايشى بلاگفا بررسى امكانات موجود و نياز هاى كاربران است و بازخوردهايى كه در اين مدت و حتى بعد از آن دريافت خواهيم كرد تعيين كننده امكانات سايت بلاگفا در آينده خواهد بود.
بلاگفا چه تفاوتى با سرويس دهنده هاى ديگر وبلاگ دارد؟
تعريف مشخصى از سيستمهاى مديريت محتوا و ابزارهاى مديريت وبلاگ وجود دارد.هدف ما اين بوده كه بلاگفا نه الزاما مجموعا از امكانات جديد بلكه سرويسى با كيفيت و قابل اطمينان باشد. در تكنولوژى هاى بكار گرفته شده در بلاگفا و حتى شيوه معمارى آن دقت فروانى شده است تا بسترى براى يك سرويس سريع ،با كيفيت و در بلند مدت ايجاد شود .
بلاگفا سومين سرويس دهنده وبلاگ است چه آينده اى براى بلاگفا متصور هستيد؟
بازخوردى كه تاكنون ازطرف وبلاگ نويسان با سابقه و همچنين كاربران بلاگفا داشته ايم نشان از نزديك شدن به سرويسى با كيفيت و سرعت خوب است و صد البته نواقصى هم داشته و داريم كه براى حل آنها تلاش ميكنيم.آينده بلاگفا به نوع و كيفيت سرويس آن، نحوه معرفى آن و همچنين علاقه و گرايشهاى كاربران فارسى به پديده وبلاگ وابسته است.
آيا آمارى از وضعيت ثبت نام كابران تا امروز را داريد؟ فكر مى كنم بعد از دوماه بتوانيد امارى ارائه دهيد؟
با توجه به نوپا بودن و اجراى آزمايشى بلاگفا تعداد كاربران آن نمى تواند نشان دهنده وضعيت امروز آن باشد بسيارى از وبلاگها بصورت آزمايشى ايجاد شده اند و سياستى كه در بلاگفا در پيش گرفته شده حذف وبلاگهاى آزمايشى است .بنابراين پس از اجراى نهايى سايت كه اميدوارم يك تا دو ماه ديگر باشد بتوان وضعيت بلاگفا را بصورت روشن تر و دقيقترى بيان كرد.

منبع : روزنامه صبح اقتصاد (دوشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۸۳)

بلاگفا از آقاي قوانلو و همچنين همكاران ايشان در روزنامه صبح اقتصاد به خاطر توجه و محبتي كه به سايت بلاگفا داشته اند تشكر ميكند.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۶ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با روزنامه شرق

متن زير مصاحبه اي درباره سايت بلاگفا در روزنامه شرق در تاريخ پنجشنبه ۱۰ دى ۱۳۸۳ چاپ شد. آنچه در ادامه درج خواهد شد متن مصاحبه اشاره شده ميباشد.

اگر اولين نبوديم بهترين باشيم

اگر به وبلاگ نويسى علاقه داريد حتماً نام جديد سرويس دهنده وبلاگ يعنى «بلاگفا» را شنيده ايد؛ مديريت اين سرويس وبلاگ فارسى يعنى عليرضا شيرازى از بلاگفا به عنوان فرزند جديد مجموعه پارسيك ياد مى كند. علت اين مسئله را مى توانيد در گفت وگويى كه با اين برنامه نويس و كارشناس نرم افزار داشته ايم بخوانيد.
• • •
بلاگفا از چه تاريخى آغاز به كار كرد و هدف شما از راه اندازى اين سرويس وبلاگ چه بود؟
بلاگفا سايتى تازه تاسيس است كه اواسط آذرماه ۸۳ فعاليت نسخه آزمايشى آن آغاز شد و هدف از تاسيس سايت، گسترش خدمات سايت پارسيك بوده و البته چنين سرويسى نياز به فعاليت در سايتى مستقل دارد. بلاگفا با اين هدف به وجود آمده است كه با استفاده از جديدترين و قدرتمندترين تكنولوژى و شيوه هاى معمارى در طراحى و پياده سازى سايت و همچنين سياستى روشن بهترين سرويس وبلاگ باشد و در واقع ما كار را با اين اصل شروع كرده ايم كه اگر اولين نبوديم بهترين باشيم.
براى بلاگفا چه ميزان هزينه كرده ايد و در طول روز چقدر از زمانتان را صرف آن مى كنيد؟
از آنجا كه نرم افزار مديريت بلاگفا در زمان فراغت من نوشته شده است نمى توانم زمان و يا هزينه مشخصى را براى پياده سازى آن اعلام كنم، البته نياز و هزينه اصلى سايت هايى مانند بلاگفا علاوه بر زمان و نيروى انسانى ، تامين سرورهاى ميزبان ، پهناى باند و سرويس هاى بانك اطلاعات است كه توسط شركت حامى سايت بلاگفا تامين شده است.
به غير از شما كسى ديگر در بلاگفا مشغول به فعاليت است؟
بلاگفا در دو بخش، مديريت و پشتيبانى مى شود. بخشى كه مربوط به مسائل فنى، امكانات سايت و سياست هاى سايت است را من بر عهده دارم و البته در اين بخش تنها نيستم و برخى از بهترين مديران سايت هاى اينترنتى و وبلاگ نويسان نيز مرا يارى مى كنند و بخش ديگر كه مسائل مربوط به سرورهاى سايت است توسط شركت OURIRAN تامين كننده سرور و حامى سايت پشتيبانى مى شود .
در حال حاضر آمار وبلاگ هاى بلاگفا چگونه است؟
با توجه به تازه تاسيس بودن سايت كه در واقع كمتر از سه هفته از شروع فعاليت جدى آن مى گذرد بسيار زود است كه بخواهيم درباره آمار سايت صحبت كنيم ، اما در اين مدت بلاگفا مورد توجه و استقبال وبلاگ نويسان فارسى قرار گرفته به طورى كه هم اينك اگر چه با فاصله زياد اما در مقام دومين سرويس وبلاگ فارسى است و طبيعى است كه چنين سرويس هايى را بايستى در بلندمدت بررسى كرد.
در طول يكى دو سال گذشته حداقل چند سرويس دهنده ديگر فارسى هم راه اندازى شده و برخى از آنها مثل پرشين بلاگ به شهرت و مقبوليت هم رسيده اند. بلاگفا در اين بازار رقابتى نزديك چه ويژگى هايى براى برترى دارد؟
دو اصل در مورد سايت هايى مانند بلاگفا ارزيابى مى شود يكى ويژگى هاى فنى و ديگرى ميزان اطمينان و تداوم سرويس ها است، از بعد فنى بلاگفا سرعت بالاتر، افزايش و توسعه برخى امكانات وبلاگ نويسى و پياده سازى محيطى پايدار و آسان را دنبال مى كند و از نظر ديگر تجربه سه ساله پارسيك و همچنين تجربيات و حمايت يكى از بزرگترين شركت هاى ميزبانى وب دليلى براى جديت در تداوم خدمات اين سايت است. بلاگفا با اين ديد پياده سازى شده است كه پذيراى هزاران وبلاگ نويس باشد و مطمئن هستم تا مدت ها سريع ترين سرويس وبلاگ فارسى خواهد بود.
همه شما را به عنوان مدير بلاگفا مى شناسند آيا اين ريسك را قبول كرده ايد كه به هر حال ممكن است نوشته هاى ديگران كه حتى با اسم مستعار نوشته مى شود مى تواند به نوعى براى شما مشكل ايجاد كند؟
من اعتقاد دارم كه مسئول يك سايت به خصوص يك سايت سرويس دهنده هميشه بايستى مشخص باشد و نمى توان به تداوم خدمات سايتى مطمئن بود كه هيچ شخص مشخصى مسئوليت آن را نپذيرفته است در قوانين استفاده از بلاگفا ذكر شده كه اين سايت ضمن حمايت از آزادى بيان تابع قوانين كشور ايران است و فكر مى كنم اگر ملاحظات و قوانين كشور توسط نويسندگان وبلاگ ها همچنان كه تاكنون بوده رعايت شود مشكلى پيش نيايد. پاسخ سئوال شما همچنين به ميزان درك شرايط موجود توسط وبلاگ نويس ها و همچنين وسعت نظر مسئولين نيز وابسته است.
عجيب است كه شما مدير سايت پارسيك هستيد و در بلاگفا امكان جست و جو نگذاشته ايد كارى كه البته سرويس دهندگان وبلاگ خارجى هم انجام نداده اند و در ظاهر رده بندى موضوعى هم نداريد؟
من مدير جست وجوگر پارسيك هستم و به همين دليل نيز اين مسئله را از ديدى ديگر نگاه مى كنم. البته در بلاگفا امكان جست وجو در فهرست وبلاگ ها، موضوعات و نويسندگان وبلاگ ها وجود دارد. چنان كه گفتيد بسيارى از سايت هاى بزرگ سرويس وبلاگ امكان جست وجو در كل محتواى وبلاگ ها را ندارند و اين به دليل آن است كه كار جست وجو به شكل تخصصى و جامع ترى توسط جست وجوگر وبلاگ ها انجام مى شود و در عمل نيز اكثر كاربران براى جست وجو از سايت هاى جست وجوگر استفاده مى كنند در بلاگفا نيز با توجه به اين ديد از نظر تكنيكى مواردى را در نظر گرفته ايم تا محتواى وبلاگ ها در محيطى جامع تر جست وجو و پويش شوند معرفى وبلاگ هاى به روز شده به موتورهاى جست وجوگر وبلاگ و همچنين معرفى خودكار وبلاگ هاى فعال به جست وجوگر گوگل از جمله اين امكانات هستند در مورد موضوع بندى وبلاگ ها اگر چه من شخصاً تمايلى ندارم تا نويسندگان وبلاگ ها خود را مقيد به گروه مشخصى كنند اما برنامه اى داريم كه اين كار در شكل بهتر و جامع ترى انجام شود.
 
لينك اين مصاحبه در وب سايت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۶ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

آغاز

بلاگفا فعاليت خود را آغاز كرد.
براي مدتي سايت  بصورت آزمايشي فعاليت خواهد كرد تا اشكالات احتمالي رفع و نظرات كاربران در نظر گرفته شود.البته اطلاعات و نوشته هاي كاربران در اين مرحله محفوظ خواهد ماند .
بلاگفا با اين ديد طراحي و پياده سازي شده است تا ميزباني مطمئن براي هزاران كاربر و وبلاگ نويس باشد و در طراحي، تكنيكهاي بكار گرفته شده  و سرور ميزبان  اين امر در نظر گرفته شده است.
مطمئن هستيم كه اين هدف محقق نخواهد شد اگر از ياري كاربران سايت و دوستانمان بي بهره باشيم.اگر به اشكالي برخورد كرديد اگر پيشنهاد يا انتقادي داشتيد ما را از آن مطلع كنيد و مطمئن باشيد از خواندن همه آنها خوشحال خواهيم شد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۵ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

تغييرات سخت افزاري جديد

همانطور كه قبلا نيز اشاره شده بود در جهت حفظ كيفيت سرويس و همچنين حل مشكلات  سرور جديدي براي سايت در نظر گرفته شده بود و ديروز انتقال اطلاعات و تنظيمات سرور جديد انجام شد.قاعدتا در چند روز آينده ممكن است اختلالاتي در سايت مشاهده شود اما مطمئن هستيم كه  پس از شاهد سرويسي پايدار  با كيفيت بهتر خواهيم داشت.
همچنين در ادامع تغييرات بيش از سي هزار وبلاگ غير فعال در روزهاي گذشته حذف شدند و تلاش ميكنيم تا در هفته هاي آتي نيز تعداد بيشتري از وبلاگهاي غير فعال حذف شوند. اين مجموعه شامل وبلاگهايي بدون پست و يا با يك پست هستند كه بيش از يك و ماه نيم هيچگونه فعاليتي نداشته اند و همچنين گروه ديگر وبلاگهايي  با حداكثر سه يا چهار پست هستند كه بيش از يك سال هيچگونه فعاليتي نداشته اند. (ورود به بخش مديريتي يا ارسال مطالب)

در صورت مشاهده مشكل در سايت آنرابا جزئيات (آدرس وبلاگ و نوع مشكل)   در بخش تماس با ما،بخش نظرات همين مطالب و يا با ايميل براي ما ارسال كنيد تا نسبت به رفع نواقص اقدام كنيم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

پاسدار آبرو و حرمت مردم باشيم

متاسفانه در روزهاي اخير فيلم مستهجني كه به دروغ منتسب به يكي از بازيگران سريالهاي تلويزيوني شده بود توسط برخي فروشندگان خياباني و پس از آن در اينترنت پخش شد. مشخص بود كه موضوع چنين فيلمي نميتوانست واقعيت داشته باشد و به سرعت نيز توسط كارشناسان تكذيب شد اما آنچه بيش از هر چيز مايه تاسف است پخش و معرفي لينك قطعه هاي از اين فيلم و به نام بازيگر ايراني  در بين برخي وبلاگهاي فارسي زبان است.
حفظ آبرو  و حرمت افراد نه تنها بخشي از فرهنگ ايراني است بلكه يك وظيفه انساني است.انتظار مي رود  كه كاربران اينترنت و بخصوص جامعه وبلاگ نويسان فارسي زبان فاصله زيادي با سودجوياني داشته باشند كه حتي براي كسب منافع خود از آبروي ديگران مايه مي گذارند و مايه تاسف است كه به جاي تقبيح اين كار و حمايت از بازيگر فوق كه شايد بيش از هر زماني نيازمند آن باشد شاهد معرفي لينك دانلود فيلم و يا بحث در اين رابطه در بين برخي وبلاگهاي فارسي زبان باشيم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

بلاگفا فروخته نشده است

مطلبي در برخي سايتهاي خبري منتشر شده است مبتني بر فروش سايت بلاگفا كه قاعدتا يا حقيقت ندارد يا مرتبط با سايت بلاگفا دات كام نمي باشد. همانطور كه قبلا نيز ذكر شده. سايت بلاگفا دات كام BLOGFA.COM فروخته نشده است و هيچگونه قصدي هم براي فروش يا واگذاري آن وجود ندارد. قاعدتا اگر فردي به غير آقاي عليرضا شيرازي مدعي مالكيت سايت BLOGFA.COM ميباشد مي بايست از طريق مراجع قضايي اقدام نمايد. اين ادعا ميتواند در مورد يك برند يا دامنه ديگري با اين نام باشد اما مديريت BLOGFA.COM تاكيد مي كند كه سايت بلاگفا دات كام همچنان تحت مالكيت و مديريت آقاي عليرضا شيرازي است.
لينك مرتبط:
حكم مرجع قضائي در رد ادعاي مدعيان !



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

بخش دوم مصاحبه با مدير بلاگفا - روزنامه شرق

پس از انتشار بخش اول مصاحبه با مدير بلاگفا در روزنامه شرق در اول شهريور ۸۵ ، بخش دوم اين مصاحبه نيز در ششم شهريور ۸۵ در صفحه رسانه اين روزنامه منتشر شد كه در ادامه درج شده است.

اولين نوشته وبلاگ عليرضا شيرازي با يك شعر آغاز مي شود و در نوشته هاي بعدي مي توان مطالب تخصصي را مورد مطالعه قرار داد. به نظر شما نويسنده وبلاگ بايد روي يك موضوع خاص متمركز شود يا اينكه به پركندگي نوشته اعتقاد داريد ؟
اولين نوشته وبلاگ من از نظر تاريخي مطلبي در مورد معرفي وبلاگ است و پس از آن يك مطلب تخصصي نگاشته شده است. اما همان طور كه اشاره داشتيد ممكن است شعر و يا نظرات غيرمرتبط با تخصص و فعاليت كاري ام را نيز در وبلاگم بنويسم و اين تنها يك دليل دارد اينجا وبلاگ شخصي من است نه يك وبلاگ تخصصي و نه يك وبلاگ شعر. آنچه كه به آن فكر مي كنم، احساسم و يا هر چيزي كه برايم جالب يا آزار دهنده است مي تواند در وبلاگم منتشر شود. با اين حال همان طور كه در نخستين مطلب وبلاگ نيز به آن اشاره داشته ام تلاش دارم كه مجموع مطالب وبلاگ براي خوانندگان مفيد واقع شود. اين خود وبلاگ نويس يا عنوان و توضيح يك وبلاگ است كه موضوع آن را مشخص مي كند. طبيعتا همه ما از وبلاگي كه مستقيما در توضيحات وبلاگ اشاره دارد كه وبلاگي تخصصي است انتظار مشاهده مطالب تخصصي داريم اما هنگامي كه بحث وبلاگ شخصي است اين ديگر نوع مطالب و نظر نويسنده است كه موضوع وبلاگ را مشخص مي كند.
استاندارد به روز كردن وبلاگ از نظر شما بايد چگونه باشد و آيا به اين گفته اعتقاد داريد كه به روز رساني مرتب وبلاگ به نوعي احترام به خوانندگان وبلاگ است؟
واقعا نمي توان استاندارد خاصي را براي به روز شدن وبلاگ تعيين كرد. در واقع اين خود وبلاگ نويس است كه انتظار كاربران را تعيين مي كند. به طور مثال نويسنده وبلاگي كه هر روز وبلاگش را به روزرساني كرده است اين انتظار را در كاربر ايجاده كرده كه هر روز با يك متن جديد روبه رو شود. با اين حال به نظرم حداقل يك بار به روزرساني وبلاگ در هفته مي تواند در رضايت خواننده موثر باشد. در مورد بخش دوم سئوال نيز تا حدودي به اين مسئله اعتقاد دارم. با اين حال هيچ كس نمي تواند از فردي انتظار داشته باشد كه دقيقا و در يك دوره زماني مشخص وبلاگ خود را به روز كند، درگيري هاي شغلي يا خانوادگي يا كسالت و خستگي گاهي اوقات سبب مي شود نويسنده وبلاگ حوصله اي را براي به روزرساني وبلاگ نداشته باشد.
رقابت در سرويس دهندگان وبلاگ نويسي به چه صورتي است و به نظر شما رقيب سرسخت بلاگفا كدام سرويس دهنده است. آيا براي پيروز شدن در اين رقابت برنامه هايي در نظر داريد؟
صورت اين رقابت را كساني كه خارج از تيم مديريت سرويس دهندگان وبلاگ هستند بهتر مي توانند تشخيص دهند. همچنين شرايط و موقعيت و نظر و اهداف تيم مديريت هر سرويس دهنده نيز نوع رقابت را تعيين مي كند. قاعدتا اهداف سرويسي كه پيشرفت خوبي داشته و يا رتبه بالايي را در جذب كاربر و بازديدكننده دارد با سرويس تازه كاري كه به فكر جذب كاربر است يا سرويسي كه موقعيت خود را در خطر مي بيند متفاوت است. مدير يك سايت ممكن است به فكر كسب هر چه بيشتر كاربران باشد، ديگري به فكر جذب منابع، وام يا كمك هاي مالي و يا در نظر داشتن اهداف فرهنگي خود باشد.
بلاگفا خوشبختانه توانسته موقعيت مناسبي در بين سرويس دهندگان وبلاگ فارسي كسب كند و آنچه امروز براي ما مهم است نه رقابت با يك سرويس دهنده ديگر وبلاگ بلكه جلب نظر كاربران، گسترش خدمات و در نهايت شكل دهي به كسب و كار سايت بلاگفا است.

كثر سرويس دهندگان به نوعي پشتوانه مالي قوي دارند اين وضعيت براي بلاگفا به چه صورتي است. آيا بلاگفا اسپانسر خاصي دارد؟
فكر نمي كنم كه كثر سرويس دهندگان از چنين پشتوانه مالي قدرتمندي برخوردار باشند. در واقع تنها معدودي از سرويس دهندگان از چنين پشتوانه اي برخوردارند. بسياري از سرويس هاي وبلاگ فعلي براساس فعاليت تيمي كوچكي شكل گرفته است كه همزمان با توسعه سايت توانسته اند منابع مالي براي خود تامين كنند يا به گروه يا شركت ديگري واگذار شده اند. در مورد بلاگفا نيز بايد بگويم ما از پشتيباني شركت OURIRAN برخورداريم كه جنبه فني اين پشتيباني براي ما بسيار ارزشمندتر است و در اين زمينه اين شركت همكار بسيار خوبي براي ما بوده است. سرورهاي بلاگفا در ديتاسنتري قرار دارد كه دوستان و همكاران ما در كانادا آن را پشتيباني مي كنند. در مورد تامين ديگر هزينه هاي سايت به خصوص نيروي انساني و وقتي كه صرف مديريت سايت مي شود خوشبختانه توانسته ايم در ماه هاي اخير موفقيت هايي در كسب درآمد و شكل دهي كسب و كار سايت داشته باشيم.
داشتن يك سرويس دهنده وبلاگ چه سودي براي مدير آن دارد. آيا بلاگفا براي شما سودآور بوده است و به طور كلي ماهانه چه ميزان براي اين سرويس دهنده هزينه مي كنيد؟
اين سود براي هر مدير سرويسي مي تواند متفاوت باشد، به اين صورت كه شايد يك مدير به دنبال كسب شهرت يا قدرت رسانه اي يا شايد ديگري به دنبال كسب درآمد باشد. به هر حال بلاگفا تجربه اي براي ارائه كار خوب و ممتاز و در عين حال مستقل را ايجاد كرد و به خصوص با توجه به اينكه برنامه نويسي سايت نيز توسط من انجام شده است سود نهايي از مديريت سايت را لذت ادامه و گسترش اين فعاليت مي دانم و البته بايد صريحا بگويم كه كسب درآمد از سايت به خصوص با توجه به هزينه ها و وقتي كه صرف پشتيباني از آن مي شود نيز از انتظارات من بوده و هست. بيشترين هزينه هاي ما هزينه تامين سرورها، خريد يا اجاره لايسنس نرم افزارهاي مورد استفاده و در نهايت وقتي كه بايد توسط نيروي انساني جهت پشتيباني، بررسي مشكلات و توسعه سيستم صرف مي شود، است.
خبر فروش بلاگفا را تكذيب مي كنيد يا تائيد. به نظر شما اين اخبار را چه كساني رواج مي دهند؟
همان طور كه در اخبار سايت آمده و حتي در خود سايت هايي كه چنين خبرهايي را منتشر كرده اند اشاره شده چنين چيزي واقعيت ندارد. رواج چنين خبرهاي كذبي را قاعدتا بايستي در راستاي رقابت البته نه به شيوه درست آن معنا كرد.
شما به عنوان مدير سايت جست وجوگر پارسيك فكر نمي كنيد با وجود موتور جست وجويي همچون گوگل وجود اين جست وجوگر چندان به چشم نمي آيد؟
اگر قرار باشد اينگونه فكر كنيم كه ديگر نبايد بسياري از كارها را تجربه كنيم. من وجود بلاگر، گوگل يا هر سرويس موفق ديگري را دليلي بر عدم راه اندازي سايتي مشابه اما با شرايط و امكانات متفاوت نمي دانم. شرايط در زمان راه اندازي پارسيك به گونه اي ديگر بود و محيط فارسي و امكانات خاص براي جست وجوي فارسي با استقبال بالايي مواجه شد و حتي امروز نيز آمار سايت پارسيك نشان از تعداد زيادي كاربر و علاقه مند به استفاده از خدمات سايت را دارد.
يكي از موفق ترين منابع درباره اينكه كاربران اين روزها در اينترنت به دنبال چه چيزي هستند را مي توان با موتورهاي جست وجو حدس زد. سايت پارسيك در اين باره چه اقداماتي انجام داده است؟
به هر حال ما هر چند گاهي عملكرد سايت و كلمات جست وجو شده را بررسي مي كنيم اما حقيقت اين است اين آمارها چندان كاربردي نيست و تكنون نيز نهاد يا فردي نيز براي اطلاع از اين آمارها با ما تماس نگرفته است. ما نيز به دلايلي همچون حفظ حريم كاربران چندان به اين موضوع علاقه مند نيستيم، با اين حال همچنان علاقه مندي كاربران خود براي گسترش خدمات خود مدنظر داريم.
پارسيك چه رقبايي دارد و در ميان اين رقبا آيا از امتياز خاصي نيز بهره گرفته است؟
اصولا فكر نمي كنم در سطحي مانند موتورهاي جست وجوگرهاي فارسي رقابت خاصي باشد. با وجود رقيبي مانند گوگل ،رقيب جدي براي هر سايت جست وجوگر ديگري تعريف شده است.
شما براي انتخاب منابع خبري پارسيك داراي چارچوب خاصي هستيد و اين منابع را به چه صورتي وارد سيستم مي كنيد؟
منابع خبري با نظر و ديد انساني تعيين مي شوند. بزرگترين معيار براي ما توليد خبر است و تلاش مي كنيم سايت هايي به عنوان منابع خبري سايت انتخاب كنيم كه كثر مطالب آنها اخبار توليدي خودشان باشند. همچنين محبوبيت يا نفوذ سايت معيار ديگري براي انتخاب يك منبع خبري است.
از آنجا كه شما مديريت بلاگفا و پارسيك را در دست داريد فكر مي كنيد نگهداري از كدام يك دشوارتر است و اگر روزي مجبور به انتخاب يكي از اين دو سايت باشيد قرعه به نام كدام يك رقم خواهد خورد؟
نگهداري از سايت بلاگفا به خصوص به دليل حجم بالايي از كاربران و ماهيت سايت بسيار سخت تر و وقت گير تر است و به خصوص كه اين روزها كسب و كار بلاگفا فعاليت اصلي من است. اما پارسيك هميشه براي من جذابيت بالاتري داشته است چرا كه از ديد يك برنامه نويس هميشه برنامه هاي پيچيده داراي جذابيت بيشتري هستند و اينكه پارسيك قدمت بيشتري نسبت به بلاگفا دارد.
با وجود چندين سرويس دهنده وبلاگ فارسي نظر شما در مورد توليد محتواي فارسي روي وب چيست؟
سرويس دهندگان وبلاگ فارسي ميزبان بخشي بزرگ از محتواي فارسي در وب هستند و به خصوص اينكه اين محتوا توسط هزاران كاربر فارسي زبان و بدون پرداخت حقوق ايجاد شده است و اين محتوا از نظر ماهيتي با محتواي بسياري ديگر از توليدكنندگان محتواي فارسي مانند سايت هاي خبري يا علمي كه به صورت سنتي توسط عده اي معدود و با ديد، سياست و چارچوب مشخصي منتشر مي شوند متفاوت است. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها را مي توان به نوعي نظر و دغدغه هاي بخشي از جامعه دانست و در عين حال در ميان آنها مطالب تخصصي و ارزشمند فراواني نيز وجود دارد اگرچه به دليل غير رسمي بودن و جوان بودن بسياري از بلاگ نويس ها مشكلاتي در نگارش مطالب آنها وجود دارد و همچنين با توجه به اينكه وبلاگ هاي حجم بالايي از مطالب فارسي را تشكيل مي دهند. اين قضيه مي تواند به نوعي ضعف به شمار آيد كه بايستي در جهت رفع اين دغدغه تلاش شود.
وضعيت بلاگفا از نظر توليد محتوا در مقابل ديگر سرويس دهندگان وبلاگ به چه صورتي است؟
براساس گزارش يكي از سرويس دهندگان باسابقه وبلاگ فارسي كه در تاريخ ۲۵ مرداد اعلام شده است. يادداشت هاي ثبت شده در وبلاگ هاي زيرمجموعه بلاگفا سه ميليون ۹۷۹ هزار و ۷۷۵ مطلب است كه در واقع با توجه به آمار ديگر سرويس هاي وبلاگ فارسي هم كنون بلاگفا با فاصله زيادي بيش از نهصد هزار مطلب نسبت به ديگر رقباي خود، بزرگترين ميزبان محتواي وبلاگ هاي فارسي محسوب مي شود.
روزهاي گذشته خبري با عنوان احمدي نژاد وبلاگ نويس شد به نوعي كثر رسانه هاي داخلي و خارجي را به خود جذب كرد. نظر شما به عنوان مدير يكي از سرويس دهندگان وبلاگ در اين باره چيست؟
مزيت اين مسئله در اين است كه وبلاگ نويسي به عنوان يك ابزار و پديده توسط مقامات بلند پايه پذيرفته شده است و اين جاي خوشحالي دارد كه ديگر شاهد محدود سازي در اين عرصه نباشيم. البته بايد در نظر داشته باشيم كه استفاده مقامات از وبلاگ تنها جنبه تبليغاتي نباشد.
آينده وبلاگ نويسي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
ما نمي توانيم به سادگي و براساس يك فرمول مشخص يا الگويي كه در كشورهاي ديگر وجود دارد در اين باره پيش بيني كنيم. براي مثال هنوز موضع حكومت در برابر وبلاگ ها و سرويس هاي وبلاگ فارسي نامشخص است و هرازچندگاهي اظهارنظر يا برنامه هاي برخي مسئولين دولتي را مي شنويم كه در صورت اجرا مي تواند آينده متفاوتي را براي وبلاگ هاي فارسي رقم بزند. همچنين گسترش نفوذ اينترنت در خانواده هاي ايراني، رشد كمي كاربران اينترنت در ايران، رواج اينترنت پرسرعت و حتي نوع كسب و كار و درآمد زايي در محيط وب و به خصوص براي سرويس هاي وبلاگ فارسي مي توانند در اين مورد تاثيرگذار باشد.

لينك به متن اصلي اين مصاحبه در سايت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با مدير بلاگفا - روزنامه شرق

متن زير بخش اول مصاحبه اي درباره سايت بلاگفا است كه در روزنامه شرق در تاريخ چهارشنبه اول شهريور ۱۳۸۵ چاپ شده است.

گفت وگو با عليرضا شيرازي مدير سايت بلاگفا و جست وجوگر پارسيك

وبلاگ ديگر يك پديده عجيب نيست

بخش اول
مينو مومني

روزانه ۷۵ هزار وبلاگ بر روي اينترنت ثبت مي شود، كه اين مسئله نشان دهنده آن است كه در هر ثانيه اين دنياي مجازي شاهد تولد يك وبلاگ است. گرچه از تب وبلاگ نويسي سال ها سپري شده است اما هنوز اين پديده عصر ارتباطات همچنان مخاطبان بسياري را از هر قشر و سني به سوي خود جلب كرده است. همين امر باعث شده است كه بازار سرويس دهندگان وبلاگ، از نوع فارسي در كشورمان با خوش اقبالي مواجه شود. يكي از اين سرويس دهندگان معروف بلاگفا نام دارد. بلاگفا يي كه اواسط آذر ۸۳ فعاليتش توسط عليرضا شيرازي كليد خورد. شيرازي كارشناس نرم افزار است و تخصص او در طراحي و برنامه نويسي سيستم هاي مالي و بانك هاي اطلاعاتي است. او قبل از آن كه به سراغ تاسيس يك سايت ارائه دهنده وبلاگ برود با سايت جست وجوگر پارسيك ميان علاقه مندان شناخته شده بود. او جزء معدود مديران سرويس دهنده وبلاگ است كه ميانه خوبي با رسانه ها دارد. اوايل تاسيس بلاگفا با او گفت وگوي كوتاهي داشتيم. حالا بعد از گذشت ۲۰ ماه از فعاليت بلاگفا بار ديگر به سراغ عليرضا شيرازي رفته ايم تا برايمان از بلاگفا blogfa.com و پارسيك parseek.com بگوييد. اگر تمايلي به دانستن اطلاعاتي در خصوص سايت بلاگفا و پارسيك داريد با اين گفت وگو همراه شويد.

مصاحبه با عليرضا شيرازي مدير بلاگفا - روزنامه شرق


اولين وبلاگي كه در بلاگفا ثبت شد چه نام داشت و در حال حاضر اين وبلاگ به روزرساني مي شود؟

چند وبلاگ اولي كه در بلاگفا به ثبت رسيد توسط همكاران و دوستان براي آزمايش و بررسي سيستم بود كه عمر آنها بيش از چند هفته دوام نيافت. البته همسر يكي از دوستانم نيز در همان زمان وبلاگي را در بلاگفا ثبت كرد كه اگرچه به صورت منظم به روز نمي شود ولي همچنان وجود دارد.
آمار وبلاگ هاي ثبت شده در بلاگفا چه رقمي را نشان مي دهد؟
در حال حاضر بيش از ۴۲۰ هزار وبلاگ ثبت شده در بلاگفا داريم كه البته تعداد كل وبلاگ هاي ثبت شده از زمان فعاليت سايت در بلاگفا بسيار بالاتر از اين تعداد است كه با توجه به سياست بلاگفا بسياري از آنها به دليل آزمايشي و غيرفعال بودن و يا اسپم بودن وبلاگ حذف شده اند. همچنين تعداد كل مطالب پست ثبت شده در وبلاگ هاي زيرمجموعه نزديك به چهار ميليون است كه فكر مي كنم از اين نظر در رتبه ممتازي در بين ديگر سرويس هاي وبلاگ فارسي هستيم.
موضوع بندي در بلاگفا به چه صورتي است و كدام يك از موضوعات نزد كاربران به نوعي پرطرفدار محسوب مي شود؟
ابتدا بايد اشاره اي به اين نكته داشته باشم كه امكان موضوع بندي وبلاگ ها به صورت كلي وجود ندارد. در واقع بسياري از وبلاگ ها با توجه به ماهيت شخصي آنها الزاما به يك موضوع خاص نمي پردازند و ممكن است در بين مطالب تخصصي در مورد مسائل شخصي يا رويدادهاي سياسي و اجتماعي نيز نظر خود را بنويسند، همچنين ممكن است تعيين يك موضوع خاص براي مطالب وبلاگ باعث محدوديت نويسنده براي نوشتن در مورد ديگر موضوعات شود و يا انتظار بيشتري براي خوانندگان ايجاد كند. اما با اين حال معمولا بحث غالب در مطالب يك وبلاگ معياري براي تعيين موضوع آن است. در بلاگفا ابتدا امكاناتي براي موضوع بندي مطالب وبلاگ توسط نويسنده ايجاد شد بدين معنا كه نويسنده اين امكان را دارد كه موضوعات متفاوتي براي مطالب وبلاگ خود تعريف كند و امكان دسترسي خوانندگان به مطالب مرتبط به يك موضوع نيز فراهم شده است. همچنين فهرست موضوعي وبلاگ هاي كاربران نيز در سايت در نظر گرفته شده است كه با توجه به مدت زمان فعاليت و تعداد مطالب امكان ثبت در فهرست توسط خود كاربران وجود دارد. موضوعات كامپيوتر، شخصي، هنر و ادبيات، سرگرمي و روزنامه نگاري و خبر را مي توان موضوعات پرطرفدار دانست. با اين حال درصد كمي از كاربران بلاگفا وبلاگ خود را در فهرست موضوعي وبلاگ ها ثبت كردند كه اين بيشتر به دليل عمومي بودن مطالب وبلاگ ها است. همچنين بايد در نظر داشت كه در برخي موضوعات تخصصي اصولا وبلاگ هاي محدودي وجود دارند. اما همين تعداد نيز از اهميت بالايي برخوردارند كه به طور مثال مي توان به وبلاگ هايي كه به مباحث علمي و مهندسي يا فرهنگ و تاريخ مي پردازند اشاره داشت.
زماني تب وبلاگ نويسي بسيار شايع بود اما رفته رفته گويا از جذابيت آن كاسته شده است تا آنجا كه امروزه در هر سرويس دهنده اي با حجم وسيعي از وبلاگ ها روبه رو مي شويم كه مدت ها از به روزرساني آن گذشته است. شما در بلاگفا براي حل اين مشكل چه تدبيري در نظر گرفته ايد؟
با بخش اول نظر شما در مورد تب اوليه وبلاگ نويسي موافقم اما نمي توانم بپذيرم كه از جذابيت وبلاگ نويسي كاسته شده است. زماني وبلاگ يك پديده جديد بود كه بسياري از افراد تحصيلكرده و كاربران اينترنت مايل به تجربه آن بودند اما امروز وبلاگ ديگر يك پديده عجيب و جديد حداقل از ديدگاه كاربران اينترنت نيست. اما اين بدين معنا نيست كه از جذابيت وبلاگ نويسي كاسته شده است. در حالي كه بسياري از وبلاگ هاي اوليه فارسي ديگر فعاليت سابق خود را ندارند با اين حال هزاران وبلاگ جديد نيز روزانه و در سرويس هاي وبلاگ فارسي ايجاد مي شود و حداقل در بلاگفا هزاران مطلب جديد در طول روز و توسط كاربران در وبلاگ ها به ثبت مي رسد. در جهان نيز براساس گزارش سايت هاي جست وجوگر وبلاگ مانند تكنوراتي همچنان شاهد افزايش تعداد وبلاگ ها و رشد كمي آنها هستيم. من اين جريان را مشابه ديگر سرويس هاي جذاب اينترنت مانند اي ميل مي دانم، زماني نه چندان دور داشتن يك اي ميل جذابيت خارق العاده اي داشت و كنون شايد ديگر اينچنين نباشد. اما با اين حال همچنان ميليون ها نفر از اي ميل استفاده مي كنند و حتي تبديل به ابزاري مورد نياز جهت ارتباط شده است. در پاسخ به بخش دوم سئوال شما فكر مي كنم قبلا تاثير سرويس هاي وبلاگ فارسي را در ايجاد اشتياق به وبلاگ نويسي در بين كاربران ايراني ديده ايم. محيط ساده و فارسي سرويس هاي وبلاگ ايراني خود يكي از دلايل مهم رواج وبلاگ نويسي فارسي است. در بلاگفا نيز اين مسئله مورد توجه بوده و همانطور كه در بخش معرفي بلاگفا نيز ذكر شده سادگي ابزار و محيط كار سايت يكي از اهداف مهم و اوليه بلاگفا بوده است كه فكر مي كنم در اين زمينه تا حدودي موفق عمل كرده ايم. همچنين با توجه به اينكه يكي از انگيزه هاي اصلي در ادامه فعاليت وبلاگ ها مخاطب و بازديدكننده است تلاش شده است كه امكاناتي براي معرفي وبلاگ ها در نظر گرفته شود و به طور مثال از همان ابتداي فعاليت سايت و تكنون تمامي وبلاگ هاي به روز شده در صفحه نخست و صفحات وبلاگ هاي به روز شده نمايش داده شده است كه از جذابيت هاي سايت براي كاربران بوده است هرچند كه در مواردي و به دليل سوءاستفاده برخي باعث مشكلاتي براي ما نيز شده است. سياست ديگر بلاگفا حذف وبلاگ هاي غيرفعال و آزمايشي در دوره هاي زماني خاصي است كه اين شامل وبلاگ هايي با حجم مطالب بالا نخواهد بود و اميدواريم با اين سياست ضمن اينكه منابع سايت را حفظ مي كنيم با آزاد كردن آدرس وبلاگ هاي غيرفعال امكان ثبت و فعاليت مجدد را با اين آدرس ها براي ديگران امكان پذير كنيم.
گفتيد سياست بلاگفا حذف وبلاگ هاي غيرفعال و آزمايشي است. اين حذف به چه صورتي خواهد بود؟
وبلاگي كه تنها يك مطلب داشته باشد و ۴۵ روز نيز به روزرساني نشده باشد خودبه خود آن وبلاگ غيرفعال محسوب خواهد شد و از ليست وبلاگ ها حذف مي شود. در مورد وبلاگ هاي آزمايشي نيز همين مسئله صادق است چون يك سري صرفا براي تست كردن امكانات سرويس دهنده اقدام به راه اندازي وبلاگ مي كنند و چون هيچ متني در وبلاگ وجود ندارد و به نوعي در آن به روز رساني معنا ندارد بنابراين طبق مرامنامه اوليه موجود در بلاگفا ما اجازه حذف اين گونه وبلاگ ها را خواهيم داشت.
هرچند در گذشته كاربران براي داشتن يك وبلاگ با انتخاب محدود سرويس دهنده روبه رو بودند اما در حال حاضر تعدد سرويس دهندگان وبلاگ كاربران را با چندين انتخاب روبه رو كرده است. شما از ميزان تقاضاي هر سرويس دهنده اطلاعاتي در دست داريد؟
نه دقيقا، بسياري از سرويس هاي وبلاگ آمار خود را ذكر نمي كنند و يا اينكه جنبه هاي تبليغاتي را در ارائه آمار خود در نظر مي گيرند و چه بسا كه گاهي اين آمار با واقعيت تفاوت داشته باشد. با اين حال روش هاي مختلفي وجود دارد كه بتوان از ميزان استقبال و رشد كاربران يك سرويس دهنده به صورت تقريبي مطلع شد.
هر سرويس دهنده وبلاگ كم و بيش داراي يكسري امكانات ثابت است. شما در بلاگفا چه امكانات ويژه اي را تعبيه كرده ايد تا بدين وسيله مخاطبان بيشتري را جذب كنيد؟
معتقدم كه وبلاگ نويسي وابسته به امكانات زياد سرويس دهنده يا ابزار مديريت وبلاگ نيست. سايت هايي مانند بلاگ اسپات يا لايو ژورنال كه مورد استفاده و استقبال بالاي كاربران هستند امكاناتي بسيار ساده دارند و حقيقت كاربران به دنبال ابزارهايي هستند كه به سادگي و با اطمينان وبلاگ نويسي را تجربه كنند. در بلاگفا نيز كيفيت سرويس، سرعت، سادگي كار و حفظ اطلاعات شخصي كاربران از اهداف مهم و اصلي بوده است و من شخصا معتقدم اين كار به خصوص با توجه به حجم بالاي كاربران بلاگفا كار بسيار سخت تري نسبت به برنامه نويسي و پياده سازي يك امكان جديد است. در عين حال تلاش شده است كه امكانات سايت با توجه به انتظارات كاربران و مواردي كه وبلاگ نويسي يا خواندن مطالب وبلاگ را بهتر مي سازد پياده كنيم. البته بايد محدوديت ها را نيز در نظر داشت چرا كه افزودن برخي امكانات نيازمند سرمايه گذاري و هزينه زيادي هستند. در حالي كه شيوه درآمدزايي مشخصي براي تامين اين هزينه ها حداقل در كشور ايران وجود ندارد.
شما از معدود مديران سرويس دهنده وبلاگ هستيد كه حاضر شده ايد به نوعي از سايه بيرون آمده و با مخاطبان در ارتباط باشيد. آيا اين كار دليل خاصي دارد؟
دليل اصلي اعتقاد شخصي من براين موضوع بوده است كه مدير چنين سرويسي بايستي مسئوليت كار خود را بپذيرد. كاربران سايت نيز ساعت ها وقت و انرژي خود را در چنين سرويسي صرف مي كنند و بسياري از آنها انتظار دارند كه با هويت و شايد حتي طرز تفكر مديران چنين سرويسي آشنا باشند. چنين مسئله اي كار ما را هم سخت تر مي كند، چون در صورتي كه مشكلي براي سرويس يا اطلاعات كاربران پيش آيد مي تواند به هويت كاري ما لطمه بزند به خصوص آنكه من و همكارانم در بلاگفا همگي قبل از اين نيز فعاليت چندين ساله در حوزه فناوري اطلاعات و وب داشته ايم. البته اين به اصطلاح خروج از سايه چندان هم بي هزينه نبوده است. شكايت، رفتن به دادگاه و جلسات و فراخواني توسط نهادهاي به خصوص دولتي جهت مطالبي كه گاه و بي گاه در وبلاگ هاي زيرمجموعه بلاگفا منتشر مي شود از هزينه هايي است كه بابت آن پرداخت كرده ايم.
وقتي سايت بلاگفا مترادف است با نام عليرضا شيرازي يعني شما اين ريسك را قبول كرده ايد كه عواقب هر نوشته اي در بلاگفا را پذيرفته ايد. آيا تكنون براي شما در اين خصوص مشكلي پيش آمده است؟
بله، همين گونه است. در واقع اين خطر نه تنها من بلكه همكاران مرا نيز تهديد مي كند و همانطور كه اشاره داشتم در مواردي به دليل شكايت برخي نهادهاي دولتي حتي به كلانتري و دادگاه هم رفته ام و يا اينكه توسط نهادهاي قضايي يا سازمان هاي دولتي احضار شده ام. قاعدتا هيچ كس احساس خوبي ندارد وقتي احضاريه دادگاه به آدرس موجود در شناسنامه تلفن همراه وي ارسال شود و به خصوص آن كه چند باري احضاريه به منزل شخصي ام ارسال شد كه اين اتفاق نگراني شديدي در خانواده ام ايجاد كرد.
در مورد شكايات آيا موردي پيش آمده كه سبب احضار نويسنده وبلاگ شود؟
چند مورد وجود داشت. به عنوان نمونه يكي متني در وبلاگ باعث شد سازمان برنامه ريزي مازندران از من شكايت كند و در ادامه به شدت پيگير براي معرفي نويسنده آن وبلاگ بود. از آنجا كه ما اطلاعات نويسندگان را ثبت نمي كنيم در اين مورد قادر به همكاري نبوديم. جالب آن است كه در اين مورد نويسنده وبلاگ به طور خودكار وبلاگش را غيرفعال كرده بود، اما با اين حال اين سازمان همچنان پيگير برخورد با نويسنده اين وبلاگ بود.
هيچ رسانه اي را همانند وبلاگ نمي توان يافت كه در آن بتوان با آزادي كامل اظهار عقيده كرد. اما همين آزادي گاهي اوقات باعث به وجود آمدن مشكلاتي مي شود، مي خواستم بدانم خط قرمز بلاگفا به چه صورتي است و شما به عنوان مدير بلاگفا چگونه بر روي اين حجم وسيعي از وبلاگ هاي ثبت شده نظارت داريد؟
اولين خط قرمز بلاگفا انتشار مطالب و تصاوير غيراخلاقي پورنو است. همانند بسياري از سايت ها و سرويس هايي كه حتي در ايالات متحده يا اروپا فعاليت مي كنند بلاگفا انتشار مطالب و تصاوير پورنو در وبلاگ هاي خود را تحمل نمي كند و به خصوص آنكه با توجه به فرهنگ و قوانين موجود در كشور ايران اين حساسيت بيشتر نيز مي شود.
در گام بعدي مواردي است كه به نوعي نياز به بررسي دارد مانند توهين و فحاشي به افراد كه گاهي اوقات باعث ناراحتي شديد يك نفر يا خانواده او مي شود و در نهايت نيز مواردي مانند تبليغ گروه هاي تروريستي، توهين به مذاهب يا قوميت ها و مواردي مانند آن است كه نياز به بررسي بيشتر دارد. در حال حاضر اصلي ترين ابزار بلاگفا جهت بررسي تخلف وبلاگ ها، گزارش كاربران است به خصوص آنكه اين اواخر امكان جديدي نيز در سايت پياده سازي شده كه امكان گزارش تخلف توسط كاربران را ساده تر و سريع تر كرده است.
با مرور وبلاگ هاي ثبت شده در بلاگفا گاهي اوقات حتي با كليك بر روي نام وبلاگ هاي تخصصي مثلا در حوزه كامپيوتر و اينترنت با وبلاگي با محتواي صددرصد مستهجن روبه رو مي شويم اتفاقي كه در كثر سرويس دهندگان وجود دارد. شما براي حل اين مشكل چه كاري انجام داده ا يد؟
در حقيقت ما افراد فني هستيم و نمي توانيم بيماري رواني برخي را درمان كنيم و اين موردي را كه اشاره كرديد از مواردي است كه باعث آزار ما مي شود. چاره اي نداريم جز آنكه از كاربران بلاگفا بخواهيم در سالم سازي اين محيط به ما كمك كنند. توجه داشته باشيد كه حجم مطالب منتشر شده در بلاگفا حتي در طول روز نيز بسيار بالاست و امكان تشخيص تصاوير مستهجن نيز توسط برنامه نويسي كار بسيار پيچيده اي است.
همان طور كه مي دانيد بحث فيلترينگ خاص كشوري همچون ايران نيست و در كثر كشورها بنا به موقعيت فرهنگي و سياسي آن كشور در حال اجرا است. در مورد موضوعي چون وبلاگ نويسي در كشورهاي ديگر وضع به چه صورتي است؟
من دقيقا نسبت به اين موضوع اطلاعي ندارم و حتي نسبت به اينكه كثر كشورها به خصوص كشورهاي پيشرفته به شيوه اي مانند آنچه در ايران ، چين يا كشورهاي عربي صورت مي گيرد سايت هاي مخالف با سياست هاي خود را فيلتر مي كنند اطمينان ندارم.
بحث فيلترينگ هميشه صف طولاني از مخالفين و موافقين را تشكيل داده است. شما به عنوان مدير بلاگفا نظرتان در مورد فيلترينگ چيست؟
اگر فيلترينگ به عنوان يك قانون براي حفظ حقوق شهروندي اجرا شود بسيار خوب است چرا كه همه ما دوست داريم اعضاي خانواده مانند خواهر و برادر كوچكترمان كه نسبت به آنها به نوعي احساس مسئوليت داريم وقتي وارد محيط اينترنت مي شوند دستيابي آنها به سايت هاي غير اخلاقي مسدود شده باشد. اما اگر بخواهند از قانون سوءاستفاده كنند و در پوشش مبارزه با سايت هاي غير اخلاقي مبادرت به فيلتر سايت هاي خبري كنند به نظر اين كار يعني خروج از قانون و ناديده گرفتن آزادي فردي است.
اواخر سال ۸۳ بلاگفا قدم به دنياي سرويس دهندگان وبلاگ گذاشت و شما به عنوان مدير اين سايت به تازگي يك وبلاگ شخصي راه اندازي كرده ايد، آيا اين تاخير علت خاصي داشت؟
من قبل از راه اندازي بلاگفا در وبلاگ گروهي ديگر فعاليت داشتم وهمچنين وبلاگ شخصي ديگري نيز در بلاگفا داشته ام كه با توجه به نوع مطالب آن علاقه اي به معرفي آن نداشتم.
اين اواخر تصميم گرفتم كه وبلاگي شخصي ولي با ديدگاه متفاوتي نسبت به وبلاگ هاي سابقم را تجربه كنم كه اين تصميم در نهايت به راه اندازي وبلاگ http://shirazi.blogfa.com ختم شد.
وبلاگ شما فاقد هر نوع گرافيگ و به نوعي طراحي خاص است و خوانندگان تنها با نوشتار روبه رو هستند. اين كار شما اتفاقي بوده است يا اينكه شما به نوشته بيشتر از گرافيك توجه داريد؟
فكر مي كنم مهمترين چيزي كه مدنظر خوانندگان يك وبلاگ است مطالب آن است و گرافيك تنها در چند مراجعه اول براي خواننده جذاب است و بعد از آن محتوا و سرعت نمايش مطالب وبلاگ از اهميت بيشتري برخوردار است. با اين حال تلاش كردم كه المان هايي نيز در قالب وبلاگ در نظر بگيرم كه با قالب هاي پيش فرض سرويس دهنده نيز تفاوتي داشته باشد.

لينك به متن اصلي اين مصاحبه در سايت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

راه اندازي بخش گزارش تخلف

در چند روز گذشته امكان جديدي در جهت گزارش تخلفهاي احتمالي به سايت بلاگفا اضافه شده است كه با استقبال بالاي دوستان و كاربران بلاگفا مواجه شده است. حجم مطالب و وبلاگهاي زير مجموعه بلاگفا آنقدر هست كه امكان  بررسي همه آنها در حد امكانات تيم مديريت سايت نباشد  و همين رو  كاربران سايت و بازديدكنندگان وبلاگها مي توانند بهترين كمك و ياري دهنده ما در ايجاد يك فضاي سالم در وبلاگهاي زيرمجموعه سايت و تضمين كننده بقاي خدمات سايت باشند. همچنين گاهي  نيز شاهد مشكلاتي همچون افشاي اطلاعات خصوصي افراد و يا تهمت و افترا به افراد حقيقي و حقوقي نيز در وبلاگها بوده ايم كه باعث ناراحتي خانواده ها و يا لطمه به آبروي افراد شده است لذا لازم دانستيم تا تدبيري بيانديشيم تا نحوه انعكاس اين مشكلات و بررسي آنها با سهولت و سرعت بيشتري صورت گيرد.

از كاربران سايت و بازديدكنندگان وبلاگها دعوت مي كنيم  كه در صورت مشاهده تخلف در وبلاگهاي زير مجموعه بلاگفا و يا وجود مشكلي با مطالب يك وبلاگ با استفاده از بخش گزارش تخلف ما را  آگاه نمايند.

گزارش تخلف     http://blogfa.com/About/Abuse.aspx



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۰ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)