fyty fyty .

fyty

سال نو مبارک

جاوید باد این جشن، جاوید باد لحظه های نو شدن، جاوید باد این روزها. تا باشد خنده های کودکان بر سر سفره ای هفت سین. باشد بوسه های افراد خانواده در زمان تحویل سال.باشد نگاه پر مهر همسران. نگاه پدران و مادران بر فرزندان خود و باشد میلیونها آرزوی شیرینی که بر دل هموطنانمان خوانده میشود. جاوید باد نام عزیزانی که این روزها در کنار ما نیستند و جاودانگی ابدی برای آنها که جانشان را برای ایران و ایرانی دادند تا ما امسال نیز تجربه یک عید شیرین داشته باشم.افسوس که فقر شیرینی این جشن را از دل بسیاری از هموطنانم ربوده است و شاید بهترین آرزو در این لحظات همان باشد که آنها نیز در سالهای آیند شریک شادی دیگر هموطنانشان باشد.شاد زیستن هنر است و  براستی که هنرمند آنهایی هستند  که در این روزها ساعاتی شاد و مهر انگیز و زیبا برای خود و نزدیکانشان می سازند.
آرزوی بهترین لحظات و بهترین شادیها را برای کاربران بلاگفا و خوانندگان این وبلاگ دارم .

مهرتان افزون
علیرضا شیرازی



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۲۳ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه منتشر شده در روزنامه صبح اقتصاد درباره سایت بلاگفا

به تازگی سرویس دهنده وبلاگ فارسی با نام بلاگفا راه اندازی شده است. بلاگفا یکی از چند سرویس دهنده رایگان پس از پرشین بلاگ، بلاگ اسکای است.
در سایت این سرویس دهنده نوشته شده :بلاگفا یک ابزار قدرتمند برای ساخت و مدیریت وبلاگ است .
بلاگفا به شما کمک می کند تا با سرعت و سهولت اطلاعات، خاطرات، مطالب و مقالات خود را در اینترنت منتشر کنید.> به علت گسترش وبلاگ نویسی در ایران نیاز به سرویس دهنده های مطمئن وپر سرعت احساس می شد اما تعداد کسانی که در این راه قدم گذاشتند در مقابل خیل عظیم متقاضی ها بسیار کم بوده است. دلیلی که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند، ریسک سرمایه گذاری در ایران است. اما علیرضا شیرازی به عنوان مدیر این سرویس دهنده به دنبال راه حلی برای ایجاد در آمد. او در گفتگو با صبح اقتصاد از راه های درآمدزایی اینترنتی می گوید.
بلاگفا چه زمانی راه اندازی شد؟
نسخه آزمایشی بلاگفا(blogfa.com) در 16 آذر 1383 راه اندازی شده است و امیدوارم پس از بررسی نرم افزار ، درخواستها و نیازهای کاربران و امکانات در نظر گرفته شده در مدت اجرای آزمایشی بزودی وارد اجرای رسمی سایت شویم.
هدف شما از راه اندازی بلاگفا چیست؟ البته نوشته بودید هدف نهایی و بلند مدت سایت بلاگفا میزبانی از هزاران وبلاگ و وبلاگ نویس است .اما آیا واقعا این هدف نهایی شماست؟ چه اشکالی دارد هدف شما ایجاد درآمد باشد؟
بلاگفا در تکمیل خدمات سایت پارسیک parseek.com  و به عنوان سرویسی جدید تاسیس شده است و البته همانطور که اشاره شد هدف میزبانی از تعداد زیادی از کاربران است و نوع برنامه نویسی و امکانات در نظر گرفته دقیقا با همین هدف صورت گرفته است و طبیعی است درآمدزایی برای یک سایت خصوصی مانند بلاگفا یک اصل و بهتر بگویم یک نیاز هست و با مخاطبان گسترده تر بهتر میتوان به نحوه درآمد زایی سایت فکر کرد.
آیا بلاگفا نمی تواند در آینده الگوی خوبی برای درآمدزایی از طریق اینترنت باشد؟ آیا به تبلیغات از طریق اینترنت فکر کرده اید؟
ما به دنبال شیوه و الگویی مناسب برای تامین هزینه های سایت هستیم و در مورد یک سرویس دهنده وبلاگ بایستی تلاش کرد تا شیوه های درآمدزایی سایت باعث آزار خوانندگان و نویسندگان وبلاگ نشود و البته به دنبال الگویی نیز برای ایجاد درآمد برای خود وبلاگ نویسان و ذی نفع بودن آنها نیز هستیم.
شرایطی که از کاربران خواسته اید قوانین ایران را رعایت کنند مبهم است. کاربران باید کدام قانون را رعایت کنند بنابراین شما می توانید براحتی آن ها را مسدود کنید؟
فکر نمیکنم نکته مبهمی وجود داشته باشد قوانین ایران بصورت مستند وجود دارد.حدود بلاگفا براساس دواصل هست یکی آنکه برای نویسندگان وبلاگها بدلیل نوشتن در بلاگفا مشکلی پیش نیاید و از طرفی هم انتظار داریم به خاطر نوشته های کاربران برای مدیریت بلاگفا نیز مشکلی ایجاد نشود.البته آنچه که تا حدودی مبهم است حدو مرزهای قانون کشور برای یک وب سایت شخصی یا وبلاگ است. با اینحال فکر میکنم مواردی مانند عدم توهین به مذاهب و یا مقامهای رسمی کشور وجود دارند که کاربران بلاگفا بایستی آنرا مدنظر داشته باشند.
بلاگفا آن طور که باید در میان وبلاگ نویسان شناخته شده نیست برای جذب وبلاگ نویسان چه کارهایی انجام داده اید؟
طبیعتا به دلیل نوپا بودن بلاگفا نبایستی چنین انتظاری از آن داشت . اما تعداد زیادی از وبلاگ نویسان با سابقه سایت بلاگفا را معرفی کرده اند و همچنین پس از مرحله اجرای آزمایشی نیز معرفی بلاگفا به کاربران ایرانی به شکل جدی تری دنبال خواهد شد.
به طور قطع ایجاد سرویس بلاگفا هزینه های فراوانی از جمله هزینه هاست خواهد بود؟
چگونه هزینه های بلاگفا را تامین می کنید؟ آیا با ایجاد بلاگفا قصد درآمدزایی دارید؟
در مورد سایت‌هایی مانند بلاگفا تامین هزینه ها و همچنین سرورهای میزبان بسیار مهم است علاوه بر هزینه مباحث امنیتی و فنی نیز میبایست برای سرورها در نظر گرفته شد و خوشبختانه در این زمینه سایت بلاگفا از حمایت یکی از شرکت های معتبر سرویسهای میزبانی در وب به نامouriran.com برخوردار است.سعی خواهد شد تا هزینه های دیگر نیز از طریق جذب حامیان مالی یا جذب آگهی‌های تبلیغاتی تامین شود.
در آینده چه امکاناتی به بلاگفا افزوده می شود؟
یکی از اهداف اجرای آزمایشی بلاگفا بررسی امکانات موجود و نیاز های کاربران است و بازخوردهایی که در این مدت و حتی بعد از آن دریافت خواهیم کرد تعیین کننده امکانات سایت بلاگفا در آینده خواهد بود.
بلاگفا چه تفاوتی با سرویس دهنده های دیگر وبلاگ دارد؟
تعریف مشخصی از سیستمهای مدیریت محتوا و ابزارهای مدیریت وبلاگ وجود دارد.هدف ما این بوده که بلاگفا نه الزاما مجموعا از امکانات جدید بلکه سرویسی با کیفیت و قابل اطمینان باشد. در تکنولوژی های بکار گرفته شده در بلاگفا و حتی شیوه معماری آن دقت فروانی شده است تا بستری برای یک سرویس سریع ،با کیفیت و در بلند مدت ایجاد شود .
بلاگفا سومین سرویس دهنده وبلاگ است چه آینده ای برای بلاگفا متصور هستید؟
بازخوردی که تاکنون ازطرف وبلاگ نویسان با سابقه و همچنین کاربران بلاگفا داشته ایم نشان از نزدیک شدن به سرویسی با کیفیت و سرعت خوب است و صد البته نواقصی هم داشته و داریم که برای حل آنها تلاش میکنیم.آینده بلاگفا به نوع و کیفیت سرویس آن، نحوه معرفی آن و همچنین علاقه و گرایشهای کاربران فارسی به پدیده وبلاگ وابسته است.
آیا آماری از وضعیت ثبت نام کابران تا امروز را دارید؟ فکر می کنم بعد از دوماه بتوانید اماری ارائه دهید؟
با توجه به نوپا بودن و اجرای آزمایشی بلاگفا تعداد کاربران آن نمی تواند نشان دهنده وضعیت امروز آن باشد بسیاری از وبلاگها بصورت آزمایشی ایجاد شده اند و سیاستی که در بلاگفا در پیش گرفته شده حذف وبلاگهای آزمایشی است .بنابراین پس از اجرای نهایی سایت که امیدوارم یک تا دو ماه دیگر باشد بتوان وضعیت بلاگفا را بصورت روشن تر و دقیقتری بیان کرد.

منبع : روزنامه صبح اقتصاد (دوشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۸۳)

بلاگفا از آقای قوانلو و همچنین همکاران ایشان در روزنامه صبح اقتصاد به خاطر توجه و محبتی که به سایت بلاگفا داشته اند تشکر میکند.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۲۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با روزنامه شرق

متن زیر مصاحبه ای درباره سایت بلاگفا در روزنامه شرق در تاریخ پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۳ چاپ شد. آنچه در ادامه درج خواهد شد متن مصاحبه اشاره شده میباشد.

اگر اولین نبودیم بهترین باشیم

اگر به وبلاگ نویسی علاقه دارید حتماً نام جدید سرویس دهنده وبلاگ یعنی «بلاگفا» را شنیده اید؛ مدیریت این سرویس وبلاگ فارسی یعنی علیرضا شیرازی از بلاگفا به عنوان فرزند جدید مجموعه پارسیک یاد می کند. علت این مسئله را می توانید در گفت وگویی که با این برنامه نویس و کارشناس نرم افزار داشته ایم بخوانید.
• • •
بلاگفا از چه تاریخی آغاز به کار کرد و هدف شما از راه اندازی این سرویس وبلاگ چه بود؟
بلاگفا سایتی تازه تاسیس است که اواسط آذرماه ۸۳ فعالیت نسخه آزمایشی آن آغاز شد و هدف از تاسیس سایت، گسترش خدمات سایت پارسیک بوده و البته چنین سرویسی نیاز به فعالیت در سایتی مستقل دارد. بلاگفا با این هدف به وجود آمده است که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی و شیوه های معماری در طراحی و پیاده سازی سایت و همچنین سیاستی روشن بهترین سرویس وبلاگ باشد و در واقع ما کار را با این اصل شروع کرده ایم که اگر اولین نبودیم بهترین باشیم.
برای بلاگفا چه میزان هزینه کرده اید و در طول روز چقدر از زمانتان را صرف آن می کنید؟
از آنجا که نرم افزار مدیریت بلاگفا در زمان فراغت من نوشته شده است نمی توانم زمان و یا هزینه مشخصی را برای پیاده سازی آن اعلام کنم، البته نیاز و هزینه اصلی سایت هایی مانند بلاگفا علاوه بر زمان و نیروی انسانی ، تامین سرورهای میزبان ، پهنای باند و سرویس های بانک اطلاعات است که توسط شرکت حامی سایت بلاگفا تامین شده است.
به غیر از شما کسی دیگر در بلاگفا مشغول به فعالیت است؟
بلاگفا در دو بخش، مدیریت و پشتیبانی می شود. بخشی که مربوط به مسائل فنی، امکانات سایت و سیاست های سایت است را من بر عهده دارم و البته در این بخش تنها نیستم و برخی از بهترین مدیران سایت های اینترنتی و وبلاگ نویسان نیز مرا یاری می کنند و بخش دیگر که مسائل مربوط به سرورهای سایت است توسط شرکت OURIRAN تامین کننده سرور و حامی سایت پشتیبانی می شود .
در حال حاضر آمار وبلاگ های بلاگفا چگونه است؟
با توجه به تازه تاسیس بودن سایت که در واقع کمتر از سه هفته از شروع فعالیت جدی آن می گذرد بسیار زود است که بخواهیم درباره آمار سایت صحبت کنیم ، اما در این مدت بلاگفا مورد توجه و استقبال وبلاگ نویسان فارسی قرار گرفته به طوری که هم اینک اگر چه با فاصله زیاد اما در مقام دومین سرویس وبلاگ فارسی است و طبیعی است که چنین سرویس هایی را بایستی در بلندمدت بررسی کرد.
در طول یکی دو سال گذشته حداقل چند سرویس دهنده دیگر فارسی هم راه اندازی شده و برخی از آنها مثل پرشین بلاگ به شهرت و مقبولیت هم رسیده اند. بلاگفا در این بازار رقابتی نزدیک چه ویژگی هایی برای برتری دارد؟
دو اصل در مورد سایت هایی مانند بلاگفا ارزیابی می شود یکی ویژگی های فنی و دیگری میزان اطمینان و تداوم سرویس ها است، از بعد فنی بلاگفا سرعت بالاتر، افزایش و توسعه برخی امکانات وبلاگ نویسی و پیاده سازی محیطی پایدار و آسان را دنبال می کند و از نظر دیگر تجربه سه ساله پارسیک و همچنین تجربیات و حمایت یکی از بزرگترین شرکت های میزبانی وب دلیلی برای جدیت در تداوم خدمات این سایت است. بلاگفا با این دید پیاده سازی شده است که پذیرای هزاران وبلاگ نویس باشد و مطمئن هستم تا مدت ها سریع ترین سرویس وبلاگ فارسی خواهد بود.
همه شما را به عنوان مدیر بلاگفا می شناسند آیا این ریسک را قبول کرده اید که به هر حال ممکن است نوشته های دیگران که حتی با اسم مستعار نوشته می شود می تواند به نوعی برای شما مشکل ایجاد کند؟
من اعتقاد دارم که مسئول یک سایت به خصوص یک سایت سرویس دهنده همیشه بایستی مشخص باشد و نمی توان به تداوم خدمات سایتی مطمئن بود که هیچ شخص مشخصی مسئولیت آن را نپذیرفته است در قوانین استفاده از بلاگفا ذکر شده که این سایت ضمن حمایت از آزادی بیان تابع قوانین کشور ایران است و فکر می کنم اگر ملاحظات و قوانین کشور توسط نویسندگان وبلاگ ها همچنان که تاکنون بوده رعایت شود مشکلی پیش نیاید. پاسخ سئوال شما همچنین به میزان درک شرایط موجود توسط وبلاگ نویس ها و همچنین وسعت نظر مسئولین نیز وابسته است.
عجیب است که شما مدیر سایت پارسیک هستید و در بلاگفا امکان جست و جو نگذاشته اید کاری که البته سرویس دهندگان وبلاگ خارجی هم انجام نداده اند و در ظاهر رده بندی موضوعی هم ندارید؟
من مدیر جست وجوگر پارسیک هستم و به همین دلیل نیز این مسئله را از دیدی دیگر نگاه می کنم. البته در بلاگفا امکان جست وجو در فهرست وبلاگ ها، موضوعات و نویسندگان وبلاگ ها وجود دارد. چنان که گفتید بسیاری از سایت های بزرگ سرویس وبلاگ امکان جست وجو در کل محتوای وبلاگ ها را ندارند و این به دلیل آن است که کار جست وجو به شکل تخصصی و جامع تری توسط جست وجوگر وبلاگ ها انجام می شود و در عمل نیز اکثر کاربران برای جست وجو از سایت های جست وجوگر استفاده می کنند در بلاگفا نیز با توجه به این دید از نظر تکنیکی مواردی را در نظر گرفته ایم تا محتوای وبلاگ ها در محیطی جامع تر جست وجو و پویش شوند معرفی وبلاگ های به روز شده به موتورهای جست وجوگر وبلاگ و همچنین معرفی خودکار وبلاگ های فعال به جست وجوگر گوگل از جمله این امکانات هستند در مورد موضوع بندی وبلاگ ها اگر چه من شخصاً تمایلی ندارم تا نویسندگان وبلاگ ها خود را مقید به گروه مشخصی کنند اما برنامه ای داریم که این کار در شکل بهتر و جامع تری انجام شود.
 
لینک این مصاحبه در وب سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۲۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

آغاز

بلاگفا فعالیت خود را آغاز کرد.
برای مدتی سایت  بصورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا اشکالات احتمالی رفع و نظرات کاربران در نظر گرفته شود.البته اطلاعات و نوشته های کاربران در این مرحله محفوظ خواهد ماند .
بلاگفا با این دید طراحی و پیاده سازی شده است تا میزبانی مطمئن برای هزاران کاربر و وبلاگ نویس باشد و در طراحی، تکنیکهای بکار گرفته شده  و سرور میزبان  این امر در نظر گرفته شده است.
مطمئن هستیم که این هدف محقق نخواهد شد اگر از یاری کاربران سایت و دوستانمان بی بهره باشیم.اگر به اشکالی برخورد کردید اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید ما را از آن مطلع کنید و مطمئن باشید از خواندن همه آنها خوشحال خواهیم شد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۲۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

انتظاری ساده از کاربران سایت بلاگفا

امروز متوجه شدیم که در وبلاگی در بلاگفا  مطالبی منتشر شده است که مورد استناد برخی سایتهای خبری نیز قرار گرفته است.در مطالب این وبلاگ مواردی به چشم می خورد که میتواند پیگردی قانونی برای نویسنده آن در بر داشته باشد و البته قابل حدس است که نویسنده هویت اصلی خویش را معرفی نکرده بود و حقیقت آن است به دلیل عدم وجود قوانین مشخصی در اینباره حدود اختیارات و مسئولیتهای مدیران سرویسهای وبلاگ در ایران مشخص نیست.
توصیه ای که بارها به کاربران بلاگفا داشته ایم رعایت شرایط ایران، پرهیز از توهین به مقامات حکومت ایران در نوشته های خویش و هرگونه مطلبی است که ممکن است پیگردی قانونی داشته باشد و باید بپذیریم که کاربرانی که با وجود اطلاع از اینکه  مدیران سایت بلاگفا ساکن ایران و افرادی شناخته شده هستند همچنان به نوشتن چنین مطالبی اقدام میکنند در حق ما کم لطفی کرده اند.

همانطور که در تفاهم نامه و مقررات سایت تاکید کردیم مسئولیت مطالب وبلاگ بر عهده خود کاربران میباشد و آنچه ما در تبعیت از قوانین و شرایط ایران انجام میدهیم مسدود کردن وبلاگهایست که ممکن از قوانین سایت عدول و برای این سرویس دهنده و همچنین کاربران آن مشکل ایجاد کنند.
هدف و تلاش ما ایجاد یک سرویس دهنده وبلاگ فارسی با کیفیتی مناسب برای کاربران فارسی زبان است و انتظار ما از کاربران سایت در نظر گرفتن شرایط ایران و پرهیز از نوشتن مطالبی است که میتواند در چنین هدفی ما را دچار مشکل کند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۳ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه منتشر شده در روزنامه آسیا درباره سایت بلاگفا

با دوست فعال و خوبی در روزنامه آسیا و در زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال گفتگویی در رابطه با سایت بلاگفا داشتیم  که اخیرا در روزنامه آسیا منتشر شده است. متن مصاحبه منتشر شده عینا در ادامه درج شده است.

گفت‌وگو با علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا

علیرضاشیرازی با سرویس بلاگفا سرو صدای زیادی به پا کرد. به طوری‌که امروز به جرات می توان بلاگفا را یکی از بهترین و قوی‌ترین سرویس‌های وبلاگی جهان نامید. اله‌کامپ امسال فرصت مناسبی بود تا با این دوست خوب گفت‌وگویی داشته باشم.[روزنامه آسیا]

یک معرفی‌کامل از‌خودت. نام و نام خانوادگی،سن و تحصیلات
من علیرضاشیرازی، 27 ساله و تحصیلاتم  در رشته کارشناسی  نرم‌افزار می‌باشد.

اولین بار کی با واژه وبلاگ آشنا شدی؟ اولین وبلاگی که خوندی چی بود؟
اولین‌بار را  که دقیقاً به‌خاطر ندارم اما فکر می‌کنم اولین‌بار در میان سایت‌های خبری انگلیسی با آن برخورد کردم که چندان هم برایم جالب نبود. ولی به صورت جدی با مفهوم وبلاگ و به خصوص وبلاگ فارسی در سایت گویا و وبلاگ سردبیر خودم آشنا شدم .

خودت وبلاگ می نوشتی؟
بله. من در همان ابتدا دو سبک وبلاگ نویسی را تجربه کردم. یکی نوشتن مطالب خصوصی و افکارم بود و دیگر یک وبلاگ در مورد  مطالب علمی. اما در مدت کوتاهی به هر دو خاتمه دادم چون اول اینکه علاقه چندانی به نوشتن مداوم مطالب شخصی و خاطراتم نداشتنم و از طرفی هم مطمئن نبودم که بتوانم برای مدت زیادی بنویسم. اما به‌صورت جدی وبلاگ‌نویسی را که تاکنون نیز ادامه داشته در وبلاگ Itiran.net   تجربه کرده‌ام.

چی شد که تصمیم به راه‌اندازی سرویس وبلاگی گرفتی؟
این طرح از همان آغازی که با آن آشنا شدم در ذهنم بود و اصولاً به هر ایده خوبی که بتوان با برنامه‌نویسی آن‌را پیاده سازی کرد, علاقه‌مند هستم. اما مطمئن بودم که چنین سرویسی هزینه زیادی در برخواهد داشت و درعین حال در آن زمان بسیار سخت می‌توانستیم به درآمدزایی سایت‌های فارسی فکر کنیم و همچنین  به دلیل عدم شناخت شرکت‌ها آنها  تمایلی به حمایت و تامین بخشی از هزینه‌های آن نداشت. به هرحال دوستان با استعداد دیگری این‌کار را شروع کردند ولی در این اواخر کمی رخوت و کندی در این سرویس دهنده‌ها مشاهده می‌شد که  اشتیاق مرا  به ارایه سرویسی با کیفیت بالاتر بیشتر کرد و البته برنامه‌ریزی برای ارا‌یه سرویسی بلندمدت و باکیفیت و حامیان مالی مطمئن نیز لازم بود که پس از حل مشکلات،  بلاگفا کار خویش را آغاز کرد.

یک تاریخچه مختصر از اولین روز ثبت دومین و تغییر و تحولات بعدی.
من معمولاً اول طراحی سایت و برنامه‌نویسی را آغاز می‌کنم و سپس دامین آن‌را ثبت می‌کنم و در این مورد هم اگرچه برخی دامین‌های مد نظرم در هنگام طراحی سایت به ثبت رسید اما در نهایت نام BlogFa.com را برای آن  انتخاب کردم. سپس برای مدتی آن‌را سایت را راه‌اندازی و آزمایش کردم و پس از  مدت کوتاهی و در آذر ماه سال 83  سایت فعالیت خود  را آغاز کرد.

اطلاعات موردنیاز در مورد سرورها و سایر چیزهایی که لازم می‌دونی
‌در ابتدا بلاگفا در یک سرور با چندین سایت مشترک بود اما پس از استقبال کاربران دو سرور یکی به عنوان وب سرور و دیگری سرور بانک اطلاعات  با حمایت و پشتبانی فنی و مالی شرکت ouriran برای سایت بلاگفا  در نظرگرفته شد.

تیم بلاگفا الان چند نفره؟ اداره چنین سایتی مشکل نیست؟
هسته اصلی را شاید بتوان من, به عنوان طراح و مدیر سرویس و همچنین شرکت  ouriran به عنوان تیم پشتیبانی فنی سرورها دانست. اما دوستان دیگری نیز هستند که در زمینه نظارت بر وبلاگ و حتی بررسی کیفیت سرویس ما را یاری می‌کنند.
اصولاً سایت‌هایی بلاگفا مانند که میزبان اطلاعات هزاران کاربر هستند باید تلاش کنند کمترین خطا در طراحی و پیاده سازی داشته باشند و همچنین تهیه پشتیبانی مداوم از اطلاعات و بررسی وضعیت سایت  وسرور نیز وظایف دیگری هستند که بایستی بصورت جدی به آنها پرداخته شود.
عدم وجود هیچگونه مشکلی در سایت که به اطلاعات کاربران بلاگفا  لطمه بزند و یا سایت را برای‌ مدت طولانی از دسترس خارج کند و همچنین عدم ایجاد هیچگونه مشکلی امنیتی برای سایت به‌نظرم نشان‌دهنده آن است که سایت تاکنون به اهداف خود در این زمینه رسیده است.
اما مورد دیگری که وقت ما را زیاد می‌گیرد نظارت بر مطالب بر وبلاگ‌هاست. متاسفانه برخی بدون توجه به اینکه ما در ایران فعالیت می‌کنیم و شاید هم با غرض ورزی مطالب و حتی تصاویری غیر‌اخلاقی را در وبلاگ‌هایشان درج می‌کنند و البته مشکل دیگر نحوه برخورد یا سایت‌های سیاسی هست که متاسفانه هنوز چهارچوب مشخصی برای انتشار اینگونه مطالب در وب مشخص نشده است و تقریباً سلیقه‌ای هست و حتی چند روزی بلاگفا به خاطر برخی وبلاگ‌های سیاسی درچند  سرویس دهنده اینترت فیلتر شده بود. در عین حال هنوز معلوم نیست که مسوول یک سرویس‌دهنده وبلاگ  تاچه حد نسبت به مطالب منتشر شده در وبلاگ‌های میزبانی شده مسوول است.  اما شخصاً معتقدم در مورد وبلاگ سیاسی به‌دلیل مخاطبان محدودترشان و هم شخصی‌تر بودن وبلاگ بایستی با دید بازتری برخورد شود .

تعداد کاربران بلاگفا چند نفره؟
در حال حاضر بیش از پنجاه هزار وبلاگ در بلاگفا فعال هست البته به این میزان باید بیش از بیست و پنج هزار وبلاگی را کم بدلیل  عدم فعالیت و آزمایشی بودن حذف شده اند را نیز باید اضافه کرد.
بیش از 300 هزار مطلب نیر در وبلاگ‌ها نوشته شده است. و نیز درحال حاضر بیش از 400 هزار بازدید روزانه از صفحات وبلاگ‌ها داریم که در روزهای تعطیل حتی از مرز 600 هزار نیز می‌گذرد.


امنیت سیستم و نکاتی در این مورد؟
همانطور که قبلاً نیز گفتم ما میزبان اطلاعات کاربران خود هستیم و خود را نسبت به حفط آنها متعهد می‌دانیم دقت فراوانی برای عدم وجود مشکلات امنیتی در برنامه سایت و همچین تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت روزانه‌ از اطلاعات کاربران و مطالب نوشته شده توسط آنها بخشی از کارهای  صورت‌گرفته شده است.

کاربران چقدر مطمئن باشند که این سرویس به سرنوشت سایتی مثل تک بلاگ دچار نمی‌شه و تداوم در کارش خواهد داشت؟
نمی‌توان به صورت مطلق اطمینان داد. اما به این کفایت می‌کنم که خود من هزینه  چند سال سروهای سایت را  کنارگذاشته‌ام و همچنین یکی از بزرگترین شرکت‌های ارایه کننده خدمات میزبانی که صدها سایت سازمان و شرکت دولتی را نیز پشتیبانی می‌کند را به عنوان پشتیبان مالی و تامین کننده سرور در کنار خویش داریم.

با شنیدن این کلمات اولین جمله ای که به ذهنت میرسه چیه؟
-پرشین بلاگ – یک ایده خوب و شروعی شجاعانه
-بلاگر – یک پدیده جدی در دنیای وی
-درخشان – سردبیر خودش!
-عطا!  - ابعادی بزرگ ولی صمیمی
-علی دایی! – من فوتبال را دوست ندارم.

احتمال اینکه سرویسی مثل بلاگ اسکای فیلتر بشه چقدره؟ و چه تمهیداتی اندیشیدین؟
فیلتر شدن بلاگ اسکای به نظرم درست نیست و سعی من بر این بوده که مشخص کنم که سرویس بلاگفا هویتی ایرانی و تابع قوانین ایران هست و جدا از مسوولین می‌خواهم که اگر مشکلی در برخی وبلاگ‌ها وجود دارد آن‌را با مسوول سرویس‌دهنده  درمیان بگذارند. فیلتر شدن یک سایت فارسی را  به  معنای مرگ  آن می‌دانم و حیف می‌دانم که به‌خاطر مطالبی که معدودی خواننده دارد و یا به خاطر تنگ‌نظری‌ها،  آینده سایتی که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده شده و بر روی آن سرمایه‌گذاری شده نابودشود.

آیامحتوای وبلاگ‌ها توسط‌تیم خاصی کنترل میشه؟ ازنظر اخلاقی و سیاسی؟ اگه آره در مورد نحوه کارشون توضیح بدین.
در مورد مطالب سیاسی براستی در حد شخص من نیست که تعیین کنم که کدام از خط قرمزها رد  شده‌اند و چه‌بسا تصمیم‌گیرندگان اصلی در حکومت نیز با سلایق خاصی به آنها نگاه می‌کنند. اما برخی‌موارد درقانون مشخص شده است مانند توهین به مقامات بلندپایه نظام و یا تبلیغ برخی گروه‌های سیاسی که معمولاً پس از دریافت گزارشی در این مورد به آنها اخطار و یا وبلاگ آنها مسدود می شود.
و البته چند تن از دوستان صاحب‌نظر  نیز مرا در این زمینه یاری میکنند.


نظرتون در مورد سرویس‌های وبلاگ ایرانی چیه؟
به عنوان یک سایت می‌توانیم شاهد ایده‌های خوب برنامه‌نویسان آنها باشیم اما به نظرم برخی از آنها از نوعی سوء مدیریت رنج می برند. 
    
جایگاه وبلاگ در ایران رو چگونه می بینی؟
وبلاگ‌ها تقریبا یک قطب مهم در وب فارسی هستند. پدیده‌ای که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. وبلاگ‌ها بیش از هر بخش دیگری  نقش زبان‌‌فارسی را در وب پررنگ کرده‌اند اما عدم وجود رویکرد  و جریانی مالی در این پدیده باعث وجود مشکلاتی همچون بی‌انگیزگی وبلاگ‌نویس‌ها و عدم‌استقبال بنگاه‌های مالی از آنها  شده است.

برنامه‌های آتی سرویستون چیه؟
افزایش کیفی‌وکمی امکانات سایت و کمک به وبلاگ‌نویسان و کاربران برای داشتن وبلاگی بهتر‌. برای پولی کردن سرویس در آینده برنامه‌ای دارید یا نه؟
سرویس اصلی سایت پولی نخواهد شد اما سرویس خاصی همراه با فضا برای تصاویر و برخی امکانات دیگر در نظر داریم که با مبلغ اندکی ارایه خواهد شد.


سیاست‌های جذب آگهی سرویس چطوره؟
تاکنون آگهی‌های جذب‌شده براساس تماس و درخواست علاقه‌مندان برای درج آگهی در سایت بوده است. اما  به‌زودی رویکرد و سیاست‌های تامین مالی و درآمدزایی سایت مشخص و اجرا خواهد‌شد.
نظرت درمورد ستون دنیای وبلاگ‌ها در روزنامه آسیا چیه و چه پیشنهادی داری؟
اصولاًهرکاری  که کمکی به وبلاگ‌ها،وبلاگ‌نویس‌ها و ارتقای جایگاه آنها کند خوب و قابل تقدیر است. فکر می‌کنم یکی از نیازهای دنیای وبلاگ‌های  فارسی کمک برای افزایش کیفی آنهاست و در واقع باید تلاش شود که کاربران با شناخت بهتری نسبت به این پدیده و حتی با شیوه بهتر نگارش و رعایت اخلاق در مطالب  وبلاگ خود را بروز دهند.

 
گفتگو از نادر جدیدی
لینک به مصاحبه منتشر شده در روزنامه آسیا

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

تبلیغات در بلاگفا و چند نکته

در این چند روز نظرات دوستان خوبم در بلاگفا را نسبت به تبلیغات در وبلاگهای بلاگفا خواندم. بسیاری از این مسئله ناراضی بودند و البته درک میکنم که چنین اقدامی در نخستین روزها میتواند برای بسیاری خوشایند نباشد. حقیقت را بخواهید در حال تماس و رایزنی با چندین شرکت برای گرفتن نوع  دیگری از تبلیغات هستیم که قطعا شکل بسیار بهتری نسبت به شکل فعلی خواهد داشت اما به هر حال شرایط ایجاب کرد تا این چنین وارد عرصه تبلیغات و درآمدزایی برای سایت شویم. برخی از اینکه از تبلیغ نامزد خاصی را در سایت قرار دادیم ناراحت هستند اما براستی چه فرقی میکند وقتی بپذیریم که آنچه نمایش داده میشود یک بنر تبلیغاتی هست که به عنوان شیوه ای برای تامین هزینه های سایت در نظر گرفته شده است دیگر آنکه محتوای بنر چیست نباید باعث آزرده خاطر شدن دوستان شود. این میتواند تبلیغ یک محصول غذایی، یک موسسه آموزشی و یا شرکتی خاص باشد.لازم است مجددا یادآوری کنیم که آگهی های سایت بلاگفا مربوط به گرایش سیاسی خاص مدیران و سرمایه گذاران بلاگفا نیست.در حقیقت تنها هدفی که دنبال میکنیم یک سرویس با کیفیت خوب است که بتواند هزینه های خویش را تامین کند.
اگر یاران ما در بلاگفا نظر و پیشنهاد دیگری در مورد درآمد زایی سایت دارند و یا چنانکه قبلا اشاره شد شکل بهتری برای نمایش بنرها به نظرشان می رسد ما را از آن مطلع کنند. چه کسی بهتر از خود کاربران بلاگفا که بتوانند به آن کمک کنند.در عین حال در نظر داریم برای کاربرانی که تمایلی به داشتن تبلیغ در سایت خود ندارد سرویس خاصی را  با هزینه بسیار اندکی ارائه کنیم .
منتظر نظرات شما هستیم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

تبلیغات در بلاگفا

در طی دعوتی که از نامزهای انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و جواب مثبت برخی از ستادهای تبلیغاتی برای اولین بار اقدام به نمایش بنرهای تبلیغاتی در وبلاگهای بلاگفا داشتیم. قبول داریم که بنرهای تبلیغاتی در بالای صفحات وبلاگها میتواند خوشایند وبلاگ نویسها نباشد و در در تلاش هستیم با جذب حامیان مالی به شکل دیگری هزینه های سایت را جبران کنیم.اما دوستان جذب تبلیغات و کسب درآمد میتواند نوید دهنده موفقیت و ماندگاری ما باشد و انگیزه قوی تری در  ما  برای گسترش امکانات و کیفیت سایت ایجاد خواهد کرد.اگر نحوه نمایش بنرها برای شما آزار دهنده هست حتما با ما تماس بگیرید و شکلی را که فکر میکنید مناسب تر هست به ما پیشنهاد کنید.تلاش ما در نحوه فعلی نمایش بنرها جلوگیری از قرار گرفتن آنها بر روی عنوان وبلاگهاست . اما قطعا اگر  طرح مناسب تری  به ذهنمان برسد و یا دوستان و کاربران بلاگفا پیشنهاد خوبی داشته باشند آنرا اجرا خواهیم کرد.در ضمن وبلاگهای کاندیداها و حامیان آنها میتوانند برای حذف تبلیغات با ما تماس بگیرند زیرا مناسب دیدیم که فضای ایده آل برای دیگر نامزدها و حامیان آنها تامین کنیم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا

در هفته گذشته مصاحبه ای با سرویس نگاهی به وبلاگهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) داشتم که از همینجا لازم میدانم از خبرنگاران و دوستان جدیدم در این خبرگزاری تشکر کنم. بخشی از این مصاحبه در ادامه مطلب درج خواهد شد و البته متن کامل  مصاحبه را میتوانید در سایت ایسنا بخوانید.


علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا، با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گفت و گو با خبرنگار سرویس “نگاهی به وبلاگ‌ها”، درباره‌ی فعالیت‌های سرویس دهنده‌ی بلاگفا، اظهار داشت: مدیریت وبلاگ‌ها علاوه بر مسائل تکنیکی نیازمند مسؤولیت‌پذیری بالایی است، چرا که حجم بسیاری از مطالب و اطلاعات از سوی کاربران متعدد در سایت سرویس‌دهنده‌ها جمع‌آوری می‌شود که مورد نیاز کاربران است و درحقیقت نمی‌توان این مساله را به عنوان موضوعی آزمایشی و موقت تلقی کرد.

شیرازی با اشاره به اینکه تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی و حامیان مالی است، گفت: برای شکل‌گیری بلاگفا نیاز به اسپانسر مالی داشتیم که بعد از توافق با یک شرکت معتبر در زمینه‌ی هاستینگ فعالیت این سایت آغاز شد.

وی، خاطر نشان کرد: در زمانی که بلاگفا شروع به کار کرد با کمبود امکانات مواجه نبودیم؛ بلکه مشکل کیفیت سرویس‌دهنده‌ها بود چرا که اکثرکاربران معتقد بودند سرویس دهنده‌های دنیای وب‌ از سرعت بسیار پایینی برخوردار هستند و به همین جهت تاکید بسیاری بر روی سرعت و کیفیت سرویس داشتیم که در حال حاضر نیز تا حدود زیادی نیازهای مخاطبان خود را در این زمینه رفع کرده‌ایم و در واقع کیفیت و سرعت از ویژگی‌های منحصر به فرد بلاگفا نسبت به سایر سرویس ‌دهنده‌ها بوده است.

وی،در ادامه خاطرنشان کرد:سعی ما بر این بوده تا با ایجاد تعادل در کیفیت سرویس، پذیرای کاربران جدید باشیم؛ حال چنانچه بخواهیم سطح کیفی را بیش از این افزایش دهیم آن وقت به دلیل وارد آمدن فشار دیتابیس سیستم ممکن است دیگر نتوایم تعداد کاربران خود را حفظ کنیم و در واقع به یک وبلاگ مرده تبدیل می‌شویم.

شیرازی، افزود: امکانات بلاگفا به شکلی است که در مدت طولانی توان ارائه به کاربران متعدد خود را دارد همچنین کیفیت نسبی این سرویس دهنده در حدی است که کاربران تازه کار دردنیای وب توانایی کارکردن با آن را داشته باشند، چراکه کاربران اینترنتی به‌دنبال جوابگویی به کنجکاوی‌های خود در این دنیا هستند و می‌خواهند بدانند وبلاگ چیست و حتی این امر می‌تواند شروعی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری باشد.

به‌زعم وی دسترسی به امکانات بسیار بالا که نیازمند پرداخت هزینه‌ است،سبب می‌شود کاربران مبتدی از تجربه‌ی این دنیا برحذر باشند.

شیرازی سایت بلاگفا را سایتی برای میزبانی کاربران مبتدی و تازه وارد معرفی کرد و افزود:ما خواستار آشنایی این کاربران با این دنیا هستیم و دوست داریم آنها نیز راه خود را در فضای سایبر، پیدا کنند.

وی، با اشاره به اینکه امکانات جانبی بلاگفا به‌تدریج در اختیار کاربران قرار گرفته است، تصریح کرد: در واقع با توجه به استقبالی که از بلاگفا به عمل می‌آید، امکانات جدید به آن افزوده می‌شود و در آینده نیز 3 امکان تازه به بلاگفا اضافه خواهد شد.

وی در خصوص چگونگی نظارت بر محتوا و مطالب وبلاگ‌ها، گفت: به طور روزانه مطالب و عکس‌های وبلاگ‌های کاربران که به روز شده‌اند، چک می‌شود از این‌رو چنانچه بر خلاف مقررات قانونی عمل کرده باشند، وبلاگ‌ آنها غیرفعال خواهد شد. البته این تعداد وبلاگ بسیار محدود هستند و بیشتر به دلیل غرض‌ورزی هکرها به‌وجود می‌آیند.

شیرازی ادامه داد: تمام وبلاگ‌های غیراخلاقی در لحظه‌ی شناسایی بدون اخطار قبلی، غیرفعال می‌شوند. همچنین در مواردی که وبلاگ‌های سیاسی از خط قرمزها خارج شوند با آنها نیز برخورد می‌شود و می‌توانم بگویم با گذشت زمان از تعداد این وبلاگ‌ها بسیار کاسته شده است.

وی معتقد است: سرویس دهنده‌های وبلاگ با عقاید و نظرات شخصی مدیران آنها اداره می‌شوند و هر قدر آن مدیر ناشناخته‌تر باشد، آزادی بیشتری ممکن است به وبلاگ‌های خود بدهد؛ چرا که مطمئن است با تهدید مواجه نمی‌شود.

به زعم وی تشکیل کنسرسیوم از سوی مدیران سرویس‌دهنده‌ها به ضرر آنهاست زیرا آنها را به ماهیتی مبدل می‌کند که باید هر قانونی که اعمال می‌شود را انجام دهند؛ به طور مثال ISPها وقتی به شکل انجمن درآمدند براساس بخش نامه‌ها و قوانین بسیاردچار محدودیتهای زیادی شده‌اند.

وی، افزود: در این راستا باید یک نهاد متولی قانون‌گذاری در این حوزه شود و یکسری مقررات و خطوط قرمز را مشخص کند تا هر مدیر براساس این قوانین بر وبلاگ‌های خود نظارت کند.

شیرازی در ادامه به مساله‌ی قانون کپی‌رایت در وبلاگ‌ها، اشاره کرد و گفت: آیا ضروری است قانون کپی رایت در وبلاگ‌ها اعمال شود یا نه، به طور مثال وقتی وبلاگ‌نویسی از مطالب وبلاگ دیگری یا نشریات دیگر بدون ذکر منبع نقل کرد یا برعکس چه باید کرد،درست است که مجازات شوند، اینها مواردی است که هنوز مشخص نشده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد که ضروری است کمیته‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران تشکیل شود تا این موارد را شناسایی کنند و در حقیقت مدیران وبلاگ شناختی از موارد قانونی و خط قرمزها داشته باشند، البته تعیین قانون دراین حوزه نیز محدودیت‌های بسیاری برای وبلاگ‌ها بوجود می‌آورد و به ماهیت آزاد آنها لطمه وارد می‌کند.

مدیر سایت بلاگفا با اشاره به اینکه علاوه بر امکانات و کیفیت سرویس باید مدیران وبلاگ‌ها به فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه بپردازند افزود: اکثر کاربران ، به تازگی وارد دنیای وب شده‌اند و نیازمند راهنمایی هستند.

شیرازی، درادامه با تصریح بر این امر که در ایران دید تجاری نسبت به سرویس‌دهنده‌ها وجود ندارد،گفت: مجبوریم مسائل خدماتی و تبلیغاتی را اعمال کنیم؛ چرا که بازار ما کشش ندارد؛ البته مدتی است برخی از سایت‌ها به این امر مبادرت ورزیده‌اند که البته‌ تا حدودی نیز در این زمینه موفق بوده‌اند؛اما هنوز این امر نهادینه نشده است و همین امر باعث شده تا انگیزه افراد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه کم شود.

وی،افزود:متاسفانه از آنجا که در خارج از کشور سرویس‌دهنده‌ها با مشکل سرور و دیتا سنتر مواجه نیستند، درحقیقت در داخل هزینه‌هایی اضافی به ما تحمیل می‌شود.

ادامه مصاحبه در سایت خبرگزاری دانشجویان...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۰ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

امکان لینک مستقیم به مطالب برای همه وبلاگها

در نسخه جدید سایت بلاگفا امکان لینک مستقیم به مطالب برای همه وبلاگها در نظر گرفته شده است.از این پس و برای وبلاگهایی که بروز می شوند لینک مستقیم به مطالب درج خواهد شد.
در گذشته لینک به مطالب بصورت نشانگر به آن مطلب در صفحات آرشیو بود.این بخصوص برای وبلاگهایی که حجم مطالب آن زیاد بود میتوانست باعث کندی و یا سردرگمی بیننده شود. از این پس برای هر مطلب وبلاگ یک صفحه مشخص وجود دارد که فقط حاوی متن آن پست است و البته شیوه قبلی نیز همچنان پشتیبانی میشود.
در شیوه جدید و برای مثال برای همین مطلب صفحه ای با لینک زیر در نظر گرفته شده است.
http://news.blogfa.com/post-19.aspx
همچنین برای جلوگیری از اشتباهات برخی کاربران امکان دسترسی به صفحه بالا از طریق این صفحه  http://news.blogfa.com/post_19.aspx نیز مقدور است و در واقع تفاوتی بین تایپ آدرس صفحه با خط تیره یا خط زیر (Undeline) وجود ندارد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۰ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)