fyty fyty .

fyty

آماری از عملکرد سایت بلاگفا

در چند ماهی که از شروع فعالیت سایت بلاگفا گذشته است این سایت توانسته تعداد زیادی از کاربران را جذب کند و هزاران وبلاگ در این سایت ایجاد و  مدیریت می شوند. در ادامه آماری از عملکرد سایت ارائه خواهد شد.

تعداد کل کاربران و وبلاگهای ثبت شده:  30735
تعداد کل کاربرانی که هم اکنون حداقل یک پست در وبلاگ خود دارند: 19106
تعداد کل کاربرانی که در  شصت روز گذشته وارد بخش مدیریت وبلاگ شده اند: 20030
تعداد کل مطالب نوشته شده در وبلاگها : 122408
تعداد کل نظرات نوشته شده برای مطالب وبلاگها: 143174

آمار فوق تا تاریخ پنج شنبه 18 فرودین 1384 میباشد.همچنین نزدیک به سه هزار وبلاگ غیر فعال و آزمایشی در این مدت حذف شده اند که در آمار فوق در نظر گرفته نشده اند.

میانگین بازدید صفحات سایت و وبلاگها تا نیمه اول ماه مارس برابر 150 هزار بازدید روزانه میباشد که هم اکنون این آمار بیش از دویست هزار بازدید در روز میباشد.

آمار رشد بازدیدکنندگان سایت بلاگفا در چند ماه گذشته



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۸ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

سال نو مبارک

جاوید باد این جشن، جاوید باد لحظه های نو شدن، جاوید باد این روزها. تا باشد خنده های کودکان بر سر سفره ای هفت سین. باشد بوسه های افراد خانواده در زمان تحویل سال.باشد نگاه پر مهر همسران. نگاه پدران و مادران بر فرزندان خود و باشد میلیونها آرزوی شیرینی که بر دل هموطنانمان خوانده میشود. جاوید باد نام عزیزانی که این روزها در کنار ما نیستند و جاودانگی ابدی برای آنها که جانشان را برای ایران و ایرانی دادند تا ما امسال نیز تجربه یک عید شیرین داشته باشم.افسوس که فقر شیرینی این جشن را از دل بسیاری از هموطنانم ربوده است و شاید بهترین آرزو در این لحظات همان باشد که آنها نیز در سالهای آیند شریک شادی دیگر هموطنانشان باشد.شاد زیستن هنر است و  براستی که هنرمند آنهایی هستند  که در این روزها ساعاتی شاد و مهر انگیز و زیبا برای خود و نزدیکانشان می سازند.
آرزوی بهترین لحظات و بهترین شادیها را برای کاربران بلاگفا و خوانندگان این وبلاگ دارم .

مهرتان افزون
علیرضا شیرازی



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۷ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه منتشر شده در روزنامه صبح اقتصاد درباره سایت بلاگفا

به تازگی سرویس دهنده وبلاگ فارسی با نام بلاگفا راه اندازی شده است. بلاگفا یکی از چند سرویس دهنده رایگان پس از پرشین بلاگ، بلاگ اسکای است.
در سایت این سرویس دهنده نوشته شده :بلاگفا یک ابزار قدرتمند برای ساخت و مدیریت وبلاگ است .
بلاگفا به شما کمک می کند تا با سرعت و سهولت اطلاعات، خاطرات، مطالب و مقالات خود را در اینترنت منتشر کنید.> به علت گسترش وبلاگ نویسی در ایران نیاز به سرویس دهنده های مطمئن وپر سرعت احساس می شد اما تعداد کسانی که در این راه قدم گذاشتند در مقابل خیل عظیم متقاضی ها بسیار کم بوده است. دلیلی که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند، ریسک سرمایه گذاری در ایران است. اما علیرضا شیرازی به عنوان مدیر این سرویس دهنده به دنبال راه حلی برای ایجاد در آمد. او در گفتگو با صبح اقتصاد از راه های درآمدزایی اینترنتی می گوید.
بلاگفا چه زمانی راه اندازی شد؟
نسخه آزمایشی بلاگفا(blogfa.com) در 16 آذر 1383 راه اندازی شده است و امیدوارم پس از بررسی نرم افزار ، درخواستها و نیازهای کاربران و امکانات در نظر گرفته شده در مدت اجرای آزمایشی بزودی وارد اجرای رسمی سایت شویم.
هدف شما از راه اندازی بلاگفا چیست؟ البته نوشته بودید هدف نهایی و بلند مدت سایت بلاگفا میزبانی از هزاران وبلاگ و وبلاگ نویس است .اما آیا واقعا این هدف نهایی شماست؟ چه اشکالی دارد هدف شما ایجاد درآمد باشد؟
بلاگفا در تکمیل خدمات سایت پارسیک parseek.com  و به عنوان سرویسی جدید تاسیس شده است و البته همانطور که اشاره شد هدف میزبانی از تعداد زیادی از کاربران است و نوع برنامه نویسی و امکانات در نظر گرفته دقیقا با همین هدف صورت گرفته است و طبیعی است درآمدزایی برای یک سایت خصوصی مانند بلاگفا یک اصل و بهتر بگویم یک نیاز هست و با مخاطبان گسترده تر بهتر میتوان به نحوه درآمد زایی سایت فکر کرد.
آیا بلاگفا نمی تواند در آینده الگوی خوبی برای درآمدزایی از طریق اینترنت باشد؟ آیا به تبلیغات از طریق اینترنت فکر کرده اید؟
ما به دنبال شیوه و الگویی مناسب برای تامین هزینه های سایت هستیم و در مورد یک سرویس دهنده وبلاگ بایستی تلاش کرد تا شیوه های درآمدزایی سایت باعث آزار خوانندگان و نویسندگان وبلاگ نشود و البته به دنبال الگویی نیز برای ایجاد درآمد برای خود وبلاگ نویسان و ذی نفع بودن آنها نیز هستیم.
شرایطی که از کاربران خواسته اید قوانین ایران را رعایت کنند مبهم است. کاربران باید کدام قانون را رعایت کنند بنابراین شما می توانید براحتی آن ها را مسدود کنید؟
فکر نمیکنم نکته مبهمی وجود داشته باشد قوانین ایران بصورت مستند وجود دارد.حدود بلاگفا براساس دواصل هست یکی آنکه برای نویسندگان وبلاگها بدلیل نوشتن در بلاگفا مشکلی پیش نیاید و از طرفی هم انتظار داریم به خاطر نوشته های کاربران برای مدیریت بلاگفا نیز مشکلی ایجاد نشود.البته آنچه که تا حدودی مبهم است حدو مرزهای قانون کشور برای یک وب سایت شخصی یا وبلاگ است. با اینحال فکر میکنم مواردی مانند عدم توهین به مذاهب و یا مقامهای رسمی کشور وجود دارند که کاربران بلاگفا بایستی آنرا مدنظر داشته باشند.
بلاگفا آن طور که باید در میان وبلاگ نویسان شناخته شده نیست برای جذب وبلاگ نویسان چه کارهایی انجام داده اید؟
طبیعتا به دلیل نوپا بودن بلاگفا نبایستی چنین انتظاری از آن داشت . اما تعداد زیادی از وبلاگ نویسان با سابقه سایت بلاگفا را معرفی کرده اند و همچنین پس از مرحله اجرای آزمایشی نیز معرفی بلاگفا به کاربران ایرانی به شکل جدی تری دنبال خواهد شد.
به طور قطع ایجاد سرویس بلاگفا هزینه های فراوانی از جمله هزینه هاست خواهد بود؟
چگونه هزینه های بلاگفا را تامین می کنید؟ آیا با ایجاد بلاگفا قصد درآمدزایی دارید؟
در مورد سایت‌هایی مانند بلاگفا تامین هزینه ها و همچنین سرورهای میزبان بسیار مهم است علاوه بر هزینه مباحث امنیتی و فنی نیز میبایست برای سرورها در نظر گرفته شد و خوشبختانه در این زمینه سایت بلاگفا از حمایت یکی از شرکت های معتبر سرویسهای میزبانی در وب به نامouriran.com برخوردار است.سعی خواهد شد تا هزینه های دیگر نیز از طریق جذب حامیان مالی یا جذب آگهی‌های تبلیغاتی تامین شود.
در آینده چه امکاناتی به بلاگفا افزوده می شود؟
یکی از اهداف اجرای آزمایشی بلاگفا بررسی امکانات موجود و نیاز های کاربران است و بازخوردهایی که در این مدت و حتی بعد از آن دریافت خواهیم کرد تعیین کننده امکانات سایت بلاگفا در آینده خواهد بود.
بلاگفا چه تفاوتی با سرویس دهنده های دیگر وبلاگ دارد؟
تعریف مشخصی از سیستمهای مدیریت محتوا و ابزارهای مدیریت وبلاگ وجود دارد.هدف ما این بوده که بلاگفا نه الزاما مجموعا از امکانات جدید بلکه سرویسی با کیفیت و قابل اطمینان باشد. در تکنولوژی های بکار گرفته شده در بلاگفا و حتی شیوه معماری آن دقت فروانی شده است تا بستری برای یک سرویس سریع ،با کیفیت و در بلند مدت ایجاد شود .
بلاگفا سومین سرویس دهنده وبلاگ است چه آینده ای برای بلاگفا متصور هستید؟
بازخوردی که تاکنون ازطرف وبلاگ نویسان با سابقه و همچنین کاربران بلاگفا داشته ایم نشان از نزدیک شدن به سرویسی با کیفیت و سرعت خوب است و صد البته نواقصی هم داشته و داریم که برای حل آنها تلاش میکنیم.آینده بلاگفا به نوع و کیفیت سرویس آن، نحوه معرفی آن و همچنین علاقه و گرایشهای کاربران فارسی به پدیده وبلاگ وابسته است.
آیا آماری از وضعیت ثبت نام کابران تا امروز را دارید؟ فکر می کنم بعد از دوماه بتوانید اماری ارائه دهید؟
با توجه به نوپا بودن و اجرای آزمایشی بلاگفا تعداد کاربران آن نمی تواند نشان دهنده وضعیت امروز آن باشد بسیاری از وبلاگها بصورت آزمایشی ایجاد شده اند و سیاستی که در بلاگفا در پیش گرفته شده حذف وبلاگهای آزمایشی است .بنابراین پس از اجرای نهایی سایت که امیدوارم یک تا دو ماه دیگر باشد بتوان وضعیت بلاگفا را بصورت روشن تر و دقیقتری بیان کرد.

منبع : روزنامه صبح اقتصاد (دوشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۸۳)

بلاگفا از آقای قوانلو و همچنین همکاران ایشان در روزنامه صبح اقتصاد به خاطر توجه و محبتی که به سایت بلاگفا داشته اند تشکر میکند.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۶ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با روزنامه شرق

متن زیر مصاحبه ای درباره سایت بلاگفا در روزنامه شرق در تاریخ پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۳ چاپ شد. آنچه در ادامه درج خواهد شد متن مصاحبه اشاره شده میباشد.

اگر اولین نبودیم بهترین باشیم

اگر به وبلاگ نویسی علاقه دارید حتماً نام جدید سرویس دهنده وبلاگ یعنی «بلاگفا» را شنیده اید؛ مدیریت این سرویس وبلاگ فارسی یعنی علیرضا شیرازی از بلاگفا به عنوان فرزند جدید مجموعه پارسیک یاد می کند. علت این مسئله را می توانید در گفت وگویی که با این برنامه نویس و کارشناس نرم افزار داشته ایم بخوانید.
• • •
بلاگفا از چه تاریخی آغاز به کار کرد و هدف شما از راه اندازی این سرویس وبلاگ چه بود؟
بلاگفا سایتی تازه تاسیس است که اواسط آذرماه ۸۳ فعالیت نسخه آزمایشی آن آغاز شد و هدف از تاسیس سایت، گسترش خدمات سایت پارسیک بوده و البته چنین سرویسی نیاز به فعالیت در سایتی مستقل دارد. بلاگفا با این هدف به وجود آمده است که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی و شیوه های معماری در طراحی و پیاده سازی سایت و همچنین سیاستی روشن بهترین سرویس وبلاگ باشد و در واقع ما کار را با این اصل شروع کرده ایم که اگر اولین نبودیم بهترین باشیم.
برای بلاگفا چه میزان هزینه کرده اید و در طول روز چقدر از زمانتان را صرف آن می کنید؟
از آنجا که نرم افزار مدیریت بلاگفا در زمان فراغت من نوشته شده است نمی توانم زمان و یا هزینه مشخصی را برای پیاده سازی آن اعلام کنم، البته نیاز و هزینه اصلی سایت هایی مانند بلاگفا علاوه بر زمان و نیروی انسانی ، تامین سرورهای میزبان ، پهنای باند و سرویس های بانک اطلاعات است که توسط شرکت حامی سایت بلاگفا تامین شده است.
به غیر از شما کسی دیگر در بلاگفا مشغول به فعالیت است؟
بلاگفا در دو بخش، مدیریت و پشتیبانی می شود. بخشی که مربوط به مسائل فنی، امکانات سایت و سیاست های سایت است را من بر عهده دارم و البته در این بخش تنها نیستم و برخی از بهترین مدیران سایت های اینترنتی و وبلاگ نویسان نیز مرا یاری می کنند و بخش دیگر که مسائل مربوط به سرورهای سایت است توسط شرکت OURIRAN تامین کننده سرور و حامی سایت پشتیبانی می شود .
در حال حاضر آمار وبلاگ های بلاگفا چگونه است؟
با توجه به تازه تاسیس بودن سایت که در واقع کمتر از سه هفته از شروع فعالیت جدی آن می گذرد بسیار زود است که بخواهیم درباره آمار سایت صحبت کنیم ، اما در این مدت بلاگفا مورد توجه و استقبال وبلاگ نویسان فارسی قرار گرفته به طوری که هم اینک اگر چه با فاصله زیاد اما در مقام دومین سرویس وبلاگ فارسی است و طبیعی است که چنین سرویس هایی را بایستی در بلندمدت بررسی کرد.
در طول یکی دو سال گذشته حداقل چند سرویس دهنده دیگر فارسی هم راه اندازی شده و برخی از آنها مثل پرشین بلاگ به شهرت و مقبولیت هم رسیده اند. بلاگفا در این بازار رقابتی نزدیک چه ویژگی هایی برای برتری دارد؟
دو اصل در مورد سایت هایی مانند بلاگفا ارزیابی می شود یکی ویژگی های فنی و دیگری میزان اطمینان و تداوم سرویس ها است، از بعد فنی بلاگفا سرعت بالاتر، افزایش و توسعه برخی امکانات وبلاگ نویسی و پیاده سازی محیطی پایدار و آسان را دنبال می کند و از نظر دیگر تجربه سه ساله پارسیک و همچنین تجربیات و حمایت یکی از بزرگترین شرکت های میزبانی وب دلیلی برای جدیت در تداوم خدمات این سایت است. بلاگفا با این دید پیاده سازی شده است که پذیرای هزاران وبلاگ نویس باشد و مطمئن هستم تا مدت ها سریع ترین سرویس وبلاگ فارسی خواهد بود.
همه شما را به عنوان مدیر بلاگفا می شناسند آیا این ریسک را قبول کرده اید که به هر حال ممکن است نوشته های دیگران که حتی با اسم مستعار نوشته می شود می تواند به نوعی برای شما مشکل ایجاد کند؟
من اعتقاد دارم که مسئول یک سایت به خصوص یک سایت سرویس دهنده همیشه بایستی مشخص باشد و نمی توان به تداوم خدمات سایتی مطمئن بود که هیچ شخص مشخصی مسئولیت آن را نپذیرفته است در قوانین استفاده از بلاگفا ذکر شده که این سایت ضمن حمایت از آزادی بیان تابع قوانین کشور ایران است و فکر می کنم اگر ملاحظات و قوانین کشور توسط نویسندگان وبلاگ ها همچنان که تاکنون بوده رعایت شود مشکلی پیش نیاید. پاسخ سئوال شما همچنین به میزان درک شرایط موجود توسط وبلاگ نویس ها و همچنین وسعت نظر مسئولین نیز وابسته است.
عجیب است که شما مدیر سایت پارسیک هستید و در بلاگفا امکان جست و جو نگذاشته اید کاری که البته سرویس دهندگان وبلاگ خارجی هم انجام نداده اند و در ظاهر رده بندی موضوعی هم ندارید؟
من مدیر جست وجوگر پارسیک هستم و به همین دلیل نیز این مسئله را از دیدی دیگر نگاه می کنم. البته در بلاگفا امکان جست وجو در فهرست وبلاگ ها، موضوعات و نویسندگان وبلاگ ها وجود دارد. چنان که گفتید بسیاری از سایت های بزرگ سرویس وبلاگ امکان جست وجو در کل محتوای وبلاگ ها را ندارند و این به دلیل آن است که کار جست وجو به شکل تخصصی و جامع تری توسط جست وجوگر وبلاگ ها انجام می شود و در عمل نیز اکثر کاربران برای جست وجو از سایت های جست وجوگر استفاده می کنند در بلاگفا نیز با توجه به این دید از نظر تکنیکی مواردی را در نظر گرفته ایم تا محتوای وبلاگ ها در محیطی جامع تر جست وجو و پویش شوند معرفی وبلاگ های به روز شده به موتورهای جست وجوگر وبلاگ و همچنین معرفی خودکار وبلاگ های فعال به جست وجوگر گوگل از جمله این امکانات هستند در مورد موضوع بندی وبلاگ ها اگر چه من شخصاً تمایلی ندارم تا نویسندگان وبلاگ ها خود را مقید به گروه مشخصی کنند اما برنامه ای داریم که این کار در شکل بهتر و جامع تری انجام شود.
 
لینک این مصاحبه در وب سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۶ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

آغاز

بلاگفا فعالیت خود را آغاز کرد.
برای مدتی سایت  بصورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا اشکالات احتمالی رفع و نظرات کاربران در نظر گرفته شود.البته اطلاعات و نوشته های کاربران در این مرحله محفوظ خواهد ماند .
بلاگفا با این دید طراحی و پیاده سازی شده است تا میزبانی مطمئن برای هزاران کاربر و وبلاگ نویس باشد و در طراحی، تکنیکهای بکار گرفته شده  و سرور میزبان  این امر در نظر گرفته شده است.
مطمئن هستیم که این هدف محقق نخواهد شد اگر از یاری کاربران سایت و دوستانمان بی بهره باشیم.اگر به اشکالی برخورد کردید اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید ما را از آن مطلع کنید و مطمئن باشید از خواندن همه آنها خوشحال خواهیم شد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۵ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

تغییرات سخت افزاری جدید

همانطور که قبلا نیز اشاره شده بود در جهت حفظ کیفیت سرویس و همچنین حل مشکلات  سرور جدیدی برای سایت در نظر گرفته شده بود و دیروز انتقال اطلاعات و تنظیمات سرور جدید انجام شد.قاعدتا در چند روز آینده ممکن است اختلالاتی در سایت مشاهده شود اما مطمئن هستیم که  پس از شاهد سرویسی پایدار  با کیفیت بهتر خواهیم داشت.
همچنین در ادامع تغییرات بیش از سی هزار وبلاگ غیر فعال در روزهای گذشته حذف شدند و تلاش میکنیم تا در هفته های آتی نیز تعداد بیشتری از وبلاگهای غیر فعال حذف شوند. این مجموعه شامل وبلاگهایی بدون پست و یا با یک پست هستند که بیش از یک و ماه نیم هیچگونه فعالیتی نداشته اند و همچنین گروه دیگر وبلاگهایی  با حداکثر سه یا چهار پست هستند که بیش از یک سال هیچگونه فعالیتی نداشته اند. (ورود به بخش مدیریتی یا ارسال مطالب)

در صورت مشاهده مشکل در سایت آنرابا جزئیات (آدرس وبلاگ و نوع مشکل)   در بخش تماس با ما،بخش نظرات همین مطالب و یا با ایمیل برای ما ارسال کنید تا نسبت به رفع نواقص اقدام کنیم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

پاسدار آبرو و حرمت مردم باشیم

متاسفانه در روزهای اخیر فیلم مستهجنی که به دروغ منتسب به یکی از بازیگران سریالهای تلویزیونی شده بود توسط برخی فروشندگان خیابانی و پس از آن در اینترنت پخش شد. مشخص بود که موضوع چنین فیلمی نمیتوانست واقعیت داشته باشد و به سرعت نیز توسط کارشناسان تکذیب شد اما آنچه بیش از هر چیز مایه تاسف است پخش و معرفی لینک قطعه های از این فیلم و به نام بازیگر ایرانی  در بین برخی وبلاگهای فارسی زبان است.
حفظ آبرو  و حرمت افراد نه تنها بخشی از فرهنگ ایرانی است بلکه یک وظیفه انسانی است.انتظار می رود  که کاربران اینترنت و بخصوص جامعه وبلاگ نویسان فارسی زبان فاصله زیادی با سودجویانی داشته باشند که حتی برای کسب منافع خود از آبروی دیگران مایه می گذارند و مایه تاسف است که به جای تقبیح این کار و حمایت از بازیگر فوق که شاید بیش از هر زمانی نیازمند آن باشد شاهد معرفی لینک دانلود فیلم و یا بحث در این رابطه در بین برخی وبلاگهای فارسی زبان باشیم.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

بلاگفا فروخته نشده است

مطلبی در برخی سایتهای خبری منتشر شده است مبتنی بر فروش سایت بلاگفا که قاعدتا یا حقیقت ندارد یا مرتبط با سایت بلاگفا دات کام نمی باشد. همانطور که قبلا نیز ذکر شده. سایت بلاگفا دات کام BLOGFA.COM فروخته نشده است و هیچگونه قصدی هم برای فروش یا واگذاری آن وجود ندارد. قاعدتا اگر فردی به غیر آقای علیرضا شیرازی مدعی مالکیت سایت BLOGFA.COM میباشد می بایست از طریق مراجع قضایی اقدام نماید. این ادعا میتواند در مورد یک برند یا دامنه دیگری با این نام باشد اما مدیریت BLOGFA.COM تاکید می کند که سایت بلاگفا دات کام همچنان تحت مالکیت و مدیریت آقای علیرضا شیرازی است.
لینک مرتبط:
حکم مرجع قضائی در رد ادعای مدعیان !



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۲ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

بخش دوم مصاحبه با مدیر بلاگفا - روزنامه شرق

پس از انتشار بخش اول مصاحبه با مدیر بلاگفا در روزنامه شرق در اول شهریور ۸۵ ، بخش دوم این مصاحبه نیز در ششم شهریور ۸۵ در صفحه رسانه این روزنامه منتشر شد که در ادامه درج شده است.

اولین نوشته وبلاگ علیرضا شیرازی با یک شعر آغاز می شود و در نوشته های بعدی می توان مطالب تخصصی را مورد مطالعه قرار داد. به نظر شما نویسنده وبلاگ باید روی یک موضوع خاص متمرکز شود یا اینکه به پرکندگی نوشته اعتقاد دارید ؟
اولین نوشته وبلاگ من از نظر تاریخی مطلبی در مورد معرفی وبلاگ است و پس از آن یک مطلب تخصصی نگاشته شده است. اما همان طور که اشاره داشتید ممکن است شعر و یا نظرات غیرمرتبط با تخصص و فعالیت کاری ام را نیز در وبلاگم بنویسم و این تنها یک دلیل دارد اینجا وبلاگ شخصی من است نه یک وبلاگ تخصصی و نه یک وبلاگ شعر. آنچه که به آن فکر می کنم، احساسم و یا هر چیزی که برایم جالب یا آزار دهنده است می تواند در وبلاگم منتشر شود. با این حال همان طور که در نخستین مطلب وبلاگ نیز به آن اشاره داشته ام تلاش دارم که مجموع مطالب وبلاگ برای خوانندگان مفید واقع شود. این خود وبلاگ نویس یا عنوان و توضیح یک وبلاگ است که موضوع آن را مشخص می کند. طبیعتا همه ما از وبلاگی که مستقیما در توضیحات وبلاگ اشاره دارد که وبلاگی تخصصی است انتظار مشاهده مطالب تخصصی داریم اما هنگامی که بحث وبلاگ شخصی است این دیگر نوع مطالب و نظر نویسنده است که موضوع وبلاگ را مشخص می کند.
استاندارد به روز کردن وبلاگ از نظر شما باید چگونه باشد و آیا به این گفته اعتقاد دارید که به روز رسانی مرتب وبلاگ به نوعی احترام به خوانندگان وبلاگ است؟
واقعا نمی توان استاندارد خاصی را برای به روز شدن وبلاگ تعیین کرد. در واقع این خود وبلاگ نویس است که انتظار کاربران را تعیین می کند. به طور مثال نویسنده وبلاگی که هر روز وبلاگش را به روزرسانی کرده است این انتظار را در کاربر ایجاده کرده که هر روز با یک متن جدید روبه رو شود. با این حال به نظرم حداقل یک بار به روزرسانی وبلاگ در هفته می تواند در رضایت خواننده موثر باشد. در مورد بخش دوم سئوال نیز تا حدودی به این مسئله اعتقاد دارم. با این حال هیچ کس نمی تواند از فردی انتظار داشته باشد که دقیقا و در یک دوره زمانی مشخص وبلاگ خود را به روز کند، درگیری های شغلی یا خانوادگی یا کسالت و خستگی گاهی اوقات سبب می شود نویسنده وبلاگ حوصله ای را برای به روزرسانی وبلاگ نداشته باشد.
رقابت در سرویس دهندگان وبلاگ نویسی به چه صورتی است و به نظر شما رقیب سرسخت بلاگفا کدام سرویس دهنده است. آیا برای پیروز شدن در این رقابت برنامه هایی در نظر دارید؟
صورت این رقابت را کسانی که خارج از تیم مدیریت سرویس دهندگان وبلاگ هستند بهتر می توانند تشخیص دهند. همچنین شرایط و موقعیت و نظر و اهداف تیم مدیریت هر سرویس دهنده نیز نوع رقابت را تعیین می کند. قاعدتا اهداف سرویسی که پیشرفت خوبی داشته و یا رتبه بالایی را در جذب کاربر و بازدیدکننده دارد با سرویس تازه کاری که به فکر جذب کاربر است یا سرویسی که موقعیت خود را در خطر می بیند متفاوت است. مدیر یک سایت ممکن است به فکر کسب هر چه بیشتر کاربران باشد، دیگری به فکر جذب منابع، وام یا کمک های مالی و یا در نظر داشتن اهداف فرهنگی خود باشد.
بلاگفا خوشبختانه توانسته موقعیت مناسبی در بین سرویس دهندگان وبلاگ فارسی کسب کند و آنچه امروز برای ما مهم است نه رقابت با یک سرویس دهنده دیگر وبلاگ بلکه جلب نظر کاربران، گسترش خدمات و در نهایت شکل دهی به کسب و کار سایت بلاگفا است.

کثر سرویس دهندگان به نوعی پشتوانه مالی قوی دارند این وضعیت برای بلاگفا به چه صورتی است. آیا بلاگفا اسپانسر خاصی دارد؟
فکر نمی کنم که کثر سرویس دهندگان از چنین پشتوانه مالی قدرتمندی برخوردار باشند. در واقع تنها معدودی از سرویس دهندگان از چنین پشتوانه ای برخوردارند. بسیاری از سرویس های وبلاگ فعلی براساس فعالیت تیمی کوچکی شکل گرفته است که همزمان با توسعه سایت توانسته اند منابع مالی برای خود تامین کنند یا به گروه یا شرکت دیگری واگذار شده اند. در مورد بلاگفا نیز باید بگویم ما از پشتیبانی شرکت OURIRAN برخورداریم که جنبه فنی این پشتیبانی برای ما بسیار ارزشمندتر است و در این زمینه این شرکت همکار بسیار خوبی برای ما بوده است. سرورهای بلاگفا در دیتاسنتری قرار دارد که دوستان و همکاران ما در کانادا آن را پشتیبانی می کنند. در مورد تامین دیگر هزینه های سایت به خصوص نیروی انسانی و وقتی که صرف مدیریت سایت می شود خوشبختانه توانسته ایم در ماه های اخیر موفقیت هایی در کسب درآمد و شکل دهی کسب و کار سایت داشته باشیم.
داشتن یک سرویس دهنده وبلاگ چه سودی برای مدیر آن دارد. آیا بلاگفا برای شما سودآور بوده است و به طور کلی ماهانه چه میزان برای این سرویس دهنده هزینه می کنید؟
این سود برای هر مدیر سرویسی می تواند متفاوت باشد، به این صورت که شاید یک مدیر به دنبال کسب شهرت یا قدرت رسانه ای یا شاید دیگری به دنبال کسب درآمد باشد. به هر حال بلاگفا تجربه ای برای ارائه کار خوب و ممتاز و در عین حال مستقل را ایجاد کرد و به خصوص با توجه به اینکه برنامه نویسی سایت نیز توسط من انجام شده است سود نهایی از مدیریت سایت را لذت ادامه و گسترش این فعالیت می دانم و البته باید صریحا بگویم که کسب درآمد از سایت به خصوص با توجه به هزینه ها و وقتی که صرف پشتیبانی از آن می شود نیز از انتظارات من بوده و هست. بیشترین هزینه های ما هزینه تامین سرورها، خرید یا اجاره لایسنس نرم افزارهای مورد استفاده و در نهایت وقتی که باید توسط نیروی انسانی جهت پشتیبانی، بررسی مشکلات و توسعه سیستم صرف می شود، است.
خبر فروش بلاگفا را تکذیب می کنید یا تائید. به نظر شما این اخبار را چه کسانی رواج می دهند؟
همان طور که در اخبار سایت آمده و حتی در خود سایت هایی که چنین خبرهایی را منتشر کرده اند اشاره شده چنین چیزی واقعیت ندارد. رواج چنین خبرهای کذبی را قاعدتا بایستی در راستای رقابت البته نه به شیوه درست آن معنا کرد.
شما به عنوان مدیر سایت جست وجوگر پارسیک فکر نمی کنید با وجود موتور جست وجویی همچون گوگل وجود این جست وجوگر چندان به چشم نمی آید؟
اگر قرار باشد اینگونه فکر کنیم که دیگر نباید بسیاری از کارها را تجربه کنیم. من وجود بلاگر، گوگل یا هر سرویس موفق دیگری را دلیلی بر عدم راه اندازی سایتی مشابه اما با شرایط و امکانات متفاوت نمی دانم. شرایط در زمان راه اندازی پارسیک به گونه ای دیگر بود و محیط فارسی و امکانات خاص برای جست وجوی فارسی با استقبال بالایی مواجه شد و حتی امروز نیز آمار سایت پارسیک نشان از تعداد زیادی کاربر و علاقه مند به استفاده از خدمات سایت را دارد.
یکی از موفق ترین منابع درباره اینکه کاربران این روزها در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند را می توان با موتورهای جست وجو حدس زد. سایت پارسیک در این باره چه اقداماتی انجام داده است؟
به هر حال ما هر چند گاهی عملکرد سایت و کلمات جست وجو شده را بررسی می کنیم اما حقیقت این است این آمارها چندان کاربردی نیست و تکنون نیز نهاد یا فردی نیز برای اطلاع از این آمارها با ما تماس نگرفته است. ما نیز به دلایلی همچون حفظ حریم کاربران چندان به این موضوع علاقه مند نیستیم، با این حال همچنان علاقه مندی کاربران خود برای گسترش خدمات خود مدنظر داریم.
پارسیک چه رقبایی دارد و در میان این رقبا آیا از امتیاز خاصی نیز بهره گرفته است؟
اصولا فکر نمی کنم در سطحی مانند موتورهای جست وجوگرهای فارسی رقابت خاصی باشد. با وجود رقیبی مانند گوگل ،رقیب جدی برای هر سایت جست وجوگر دیگری تعریف شده است.
شما برای انتخاب منابع خبری پارسیک دارای چارچوب خاصی هستید و این منابع را به چه صورتی وارد سیستم می کنید؟
منابع خبری با نظر و دید انسانی تعیین می شوند. بزرگترین معیار برای ما تولید خبر است و تلاش می کنیم سایت هایی به عنوان منابع خبری سایت انتخاب کنیم که کثر مطالب آنها اخبار تولیدی خودشان باشند. همچنین محبوبیت یا نفوذ سایت معیار دیگری برای انتخاب یک منبع خبری است.
از آنجا که شما مدیریت بلاگفا و پارسیک را در دست دارید فکر می کنید نگهداری از کدام یک دشوارتر است و اگر روزی مجبور به انتخاب یکی از این دو سایت باشید قرعه به نام کدام یک رقم خواهد خورد؟
نگهداری از سایت بلاگفا به خصوص به دلیل حجم بالایی از کاربران و ماهیت سایت بسیار سخت تر و وقت گیر تر است و به خصوص که این روزها کسب و کار بلاگفا فعالیت اصلی من است. اما پارسیک همیشه برای من جذابیت بالاتری داشته است چرا که از دید یک برنامه نویس همیشه برنامه های پیچیده دارای جذابیت بیشتری هستند و اینکه پارسیک قدمت بیشتری نسبت به بلاگفا دارد.
با وجود چندین سرویس دهنده وبلاگ فارسی نظر شما در مورد تولید محتوای فارسی روی وب چیست؟
سرویس دهندگان وبلاگ فارسی میزبان بخشی بزرگ از محتوای فارسی در وب هستند و به خصوص اینکه این محتوا توسط هزاران کاربر فارسی زبان و بدون پرداخت حقوق ایجاد شده است و این محتوا از نظر ماهیتی با محتوای بسیاری دیگر از تولیدکنندگان محتوای فارسی مانند سایت های خبری یا علمی که به صورت سنتی توسط عده ای معدود و با دید، سیاست و چارچوب مشخصی منتشر می شوند متفاوت است. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها را می توان به نوعی نظر و دغدغه های بخشی از جامعه دانست و در عین حال در میان آنها مطالب تخصصی و ارزشمند فراوانی نیز وجود دارد اگرچه به دلیل غیر رسمی بودن و جوان بودن بسیاری از بلاگ نویس ها مشکلاتی در نگارش مطالب آنها وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه وبلاگ های حجم بالایی از مطالب فارسی را تشکیل می دهند. این قضیه می تواند به نوعی ضعف به شمار آید که بایستی در جهت رفع این دغدغه تلاش شود.
وضعیت بلاگفا از نظر تولید محتوا در مقابل دیگر سرویس دهندگان وبلاگ به چه صورتی است؟
براساس گزارش یکی از سرویس دهندگان باسابقه وبلاگ فارسی که در تاریخ ۲۵ مرداد اعلام شده است. یادداشت های ثبت شده در وبلاگ های زیرمجموعه بلاگفا سه میلیون ۹۷۹ هزار و ۷۷۵ مطلب است که در واقع با توجه به آمار دیگر سرویس های وبلاگ فارسی هم کنون بلاگفا با فاصله زیادی بیش از نهصد هزار مطلب نسبت به دیگر رقبای خود، بزرگترین میزبان محتوای وبلاگ های فارسی محسوب می شود.
روزهای گذشته خبری با عنوان احمدی نژاد وبلاگ نویس شد به نوعی کثر رسانه های داخلی و خارجی را به خود جذب کرد. نظر شما به عنوان مدیر یکی از سرویس دهندگان وبلاگ در این باره چیست؟
مزیت این مسئله در این است که وبلاگ نویسی به عنوان یک ابزار و پدیده توسط مقامات بلند پایه پذیرفته شده است و این جای خوشحالی دارد که دیگر شاهد محدود سازی در این عرصه نباشیم. البته باید در نظر داشته باشیم که استفاده مقامات از وبلاگ تنها جنبه تبلیغاتی نباشد.
آینده وبلاگ نویسی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما نمی توانیم به سادگی و براساس یک فرمول مشخص یا الگویی که در کشورهای دیگر وجود دارد در این باره پیش بینی کنیم. برای مثال هنوز موضع حکومت در برابر وبلاگ ها و سرویس های وبلاگ فارسی نامشخص است و هرازچندگاهی اظهارنظر یا برنامه های برخی مسئولین دولتی را می شنویم که در صورت اجرا می تواند آینده متفاوتی را برای وبلاگ های فارسی رقم بزند. همچنین گسترش نفوذ اینترنت در خانواده های ایرانی، رشد کمی کاربران اینترنت در ایران، رواج اینترنت پرسرعت و حتی نوع کسب و کار و درآمد زایی در محیط وب و به خصوص برای سرویس های وبلاگ فارسی می توانند در این مورد تاثیرگذار باشد.

لینک به متن اصلی این مصاحبه در سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)

مصاحبه با مدیر بلاگفا - روزنامه شرق

متن زیر بخش اول مصاحبه ای درباره سایت بلاگفا است که در روزنامه شرق در تاریخ چهارشنبه اول شهریور ۱۳۸۵ چاپ شده است.

گفت وگو با علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا و جست وجوگر پارسیک

وبلاگ دیگر یک پدیده عجیب نیست

بخش اول
مینو مومنی

روزانه ۷۵ هزار وبلاگ بر روی اینترنت ثبت می شود، که این مسئله نشان دهنده آن است که در هر ثانیه این دنیای مجازی شاهد تولد یک وبلاگ است. گرچه از تب وبلاگ نویسی سال ها سپری شده است اما هنوز این پدیده عصر ارتباطات همچنان مخاطبان بسیاری را از هر قشر و سنی به سوی خود جلب کرده است. همین امر باعث شده است که بازار سرویس دهندگان وبلاگ، از نوع فارسی در کشورمان با خوش اقبالی مواجه شود. یکی از این سرویس دهندگان معروف بلاگفا نام دارد. بلاگفا یی که اواسط آذر ۸۳ فعالیتش توسط علیرضا شیرازی کلید خورد. شیرازی کارشناس نرم افزار است و تخصص او در طراحی و برنامه نویسی سیستم های مالی و بانک های اطلاعاتی است. او قبل از آن که به سراغ تاسیس یک سایت ارائه دهنده وبلاگ برود با سایت جست وجوگر پارسیک میان علاقه مندان شناخته شده بود. او جزء معدود مدیران سرویس دهنده وبلاگ است که میانه خوبی با رسانه ها دارد. اوایل تاسیس بلاگفا با او گفت وگوی کوتاهی داشتیم. حالا بعد از گذشت ۲۰ ماه از فعالیت بلاگفا بار دیگر به سراغ علیرضا شیرازی رفته ایم تا برایمان از بلاگفا blogfa.com و پارسیک parseek.com بگویید. اگر تمایلی به دانستن اطلاعاتی در خصوص سایت بلاگفا و پارسیک دارید با این گفت وگو همراه شوید.

مصاحبه با علیرضا شیرازی مدیر بلاگفا - روزنامه شرق


اولین وبلاگی که در بلاگفا ثبت شد چه نام داشت و در حال حاضر این وبلاگ به روزرسانی می شود؟

چند وبلاگ اولی که در بلاگفا به ثبت رسید توسط همکاران و دوستان برای آزمایش و بررسی سیستم بود که عمر آنها بیش از چند هفته دوام نیافت. البته همسر یکی از دوستانم نیز در همان زمان وبلاگی را در بلاگفا ثبت کرد که اگرچه به صورت منظم به روز نمی شود ولی همچنان وجود دارد.
آمار وبلاگ های ثبت شده در بلاگفا چه رقمی را نشان می دهد؟
در حال حاضر بیش از ۴۲۰ هزار وبلاگ ثبت شده در بلاگفا داریم که البته تعداد کل وبلاگ های ثبت شده از زمان فعالیت سایت در بلاگفا بسیار بالاتر از این تعداد است که با توجه به سیاست بلاگفا بسیاری از آنها به دلیل آزمایشی و غیرفعال بودن و یا اسپم بودن وبلاگ حذف شده اند. همچنین تعداد کل مطالب پست ثبت شده در وبلاگ های زیرمجموعه نزدیک به چهار میلیون است که فکر می کنم از این نظر در رتبه ممتازی در بین دیگر سرویس های وبلاگ فارسی هستیم.
موضوع بندی در بلاگفا به چه صورتی است و کدام یک از موضوعات نزد کاربران به نوعی پرطرفدار محسوب می شود؟
ابتدا باید اشاره ای به این نکته داشته باشم که امکان موضوع بندی وبلاگ ها به صورت کلی وجود ندارد. در واقع بسیاری از وبلاگ ها با توجه به ماهیت شخصی آنها الزاما به یک موضوع خاص نمی پردازند و ممکن است در بین مطالب تخصصی در مورد مسائل شخصی یا رویدادهای سیاسی و اجتماعی نیز نظر خود را بنویسند، همچنین ممکن است تعیین یک موضوع خاص برای مطالب وبلاگ باعث محدودیت نویسنده برای نوشتن در مورد دیگر موضوعات شود و یا انتظار بیشتری برای خوانندگان ایجاد کند. اما با این حال معمولا بحث غالب در مطالب یک وبلاگ معیاری برای تعیین موضوع آن است. در بلاگفا ابتدا امکاناتی برای موضوع بندی مطالب وبلاگ توسط نویسنده ایجاد شد بدین معنا که نویسنده این امکان را دارد که موضوعات متفاوتی برای مطالب وبلاگ خود تعریف کند و امکان دسترسی خوانندگان به مطالب مرتبط به یک موضوع نیز فراهم شده است. همچنین فهرست موضوعی وبلاگ های کاربران نیز در سایت در نظر گرفته شده است که با توجه به مدت زمان فعالیت و تعداد مطالب امکان ثبت در فهرست توسط خود کاربران وجود دارد. موضوعات کامپیوتر، شخصی، هنر و ادبیات، سرگرمی و روزنامه نگاری و خبر را می توان موضوعات پرطرفدار دانست. با این حال درصد کمی از کاربران بلاگفا وبلاگ خود را در فهرست موضوعی وبلاگ ها ثبت کردند که این بیشتر به دلیل عمومی بودن مطالب وبلاگ ها است. همچنین باید در نظر داشت که در برخی موضوعات تخصصی اصولا وبلاگ های محدودی وجود دارند. اما همین تعداد نیز از اهمیت بالایی برخوردارند که به طور مثال می توان به وبلاگ هایی که به مباحث علمی و مهندسی یا فرهنگ و تاریخ می پردازند اشاره داشت.
زمانی تب وبلاگ نویسی بسیار شایع بود اما رفته رفته گویا از جذابیت آن کاسته شده است تا آنجا که امروزه در هر سرویس دهنده ای با حجم وسیعی از وبلاگ ها روبه رو می شویم که مدت ها از به روزرسانی آن گذشته است. شما در بلاگفا برای حل این مشکل چه تدبیری در نظر گرفته اید؟
با بخش اول نظر شما در مورد تب اولیه وبلاگ نویسی موافقم اما نمی توانم بپذیرم که از جذابیت وبلاگ نویسی کاسته شده است. زمانی وبلاگ یک پدیده جدید بود که بسیاری از افراد تحصیلکرده و کاربران اینترنت مایل به تجربه آن بودند اما امروز وبلاگ دیگر یک پدیده عجیب و جدید حداقل از دیدگاه کاربران اینترنت نیست. اما این بدین معنا نیست که از جذابیت وبلاگ نویسی کاسته شده است. در حالی که بسیاری از وبلاگ های اولیه فارسی دیگر فعالیت سابق خود را ندارند با این حال هزاران وبلاگ جدید نیز روزانه و در سرویس های وبلاگ فارسی ایجاد می شود و حداقل در بلاگفا هزاران مطلب جدید در طول روز و توسط کاربران در وبلاگ ها به ثبت می رسد. در جهان نیز براساس گزارش سایت های جست وجوگر وبلاگ مانند تکنوراتی همچنان شاهد افزایش تعداد وبلاگ ها و رشد کمی آنها هستیم. من این جریان را مشابه دیگر سرویس های جذاب اینترنت مانند ای میل می دانم، زمانی نه چندان دور داشتن یک ای میل جذابیت خارق العاده ای داشت و کنون شاید دیگر اینچنین نباشد. اما با این حال همچنان میلیون ها نفر از ای میل استفاده می کنند و حتی تبدیل به ابزاری مورد نیاز جهت ارتباط شده است. در پاسخ به بخش دوم سئوال شما فکر می کنم قبلا تاثیر سرویس های وبلاگ فارسی را در ایجاد اشتیاق به وبلاگ نویسی در بین کاربران ایرانی دیده ایم. محیط ساده و فارسی سرویس های وبلاگ ایرانی خود یکی از دلایل مهم رواج وبلاگ نویسی فارسی است. در بلاگفا نیز این مسئله مورد توجه بوده و همانطور که در بخش معرفی بلاگفا نیز ذکر شده سادگی ابزار و محیط کار سایت یکی از اهداف مهم و اولیه بلاگفا بوده است که فکر می کنم در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده ایم. همچنین با توجه به اینکه یکی از انگیزه های اصلی در ادامه فعالیت وبلاگ ها مخاطب و بازدیدکننده است تلاش شده است که امکاناتی برای معرفی وبلاگ ها در نظر گرفته شود و به طور مثال از همان ابتدای فعالیت سایت و تکنون تمامی وبلاگ های به روز شده در صفحه نخست و صفحات وبلاگ های به روز شده نمایش داده شده است که از جذابیت های سایت برای کاربران بوده است هرچند که در مواردی و به دلیل سوءاستفاده برخی باعث مشکلاتی برای ما نیز شده است. سیاست دیگر بلاگفا حذف وبلاگ های غیرفعال و آزمایشی در دوره های زمانی خاصی است که این شامل وبلاگ هایی با حجم مطالب بالا نخواهد بود و امیدواریم با این سیاست ضمن اینکه منابع سایت را حفظ می کنیم با آزاد کردن آدرس وبلاگ های غیرفعال امکان ثبت و فعالیت مجدد را با این آدرس ها برای دیگران امکان پذیر کنیم.
گفتید سیاست بلاگفا حذف وبلاگ های غیرفعال و آزمایشی است. این حذف به چه صورتی خواهد بود؟
وبلاگی که تنها یک مطلب داشته باشد و ۴۵ روز نیز به روزرسانی نشده باشد خودبه خود آن وبلاگ غیرفعال محسوب خواهد شد و از لیست وبلاگ ها حذف می شود. در مورد وبلاگ های آزمایشی نیز همین مسئله صادق است چون یک سری صرفا برای تست کردن امکانات سرویس دهنده اقدام به راه اندازی وبلاگ می کنند و چون هیچ متنی در وبلاگ وجود ندارد و به نوعی در آن به روز رسانی معنا ندارد بنابراین طبق مرامنامه اولیه موجود در بلاگفا ما اجازه حذف این گونه وبلاگ ها را خواهیم داشت.
هرچند در گذشته کاربران برای داشتن یک وبلاگ با انتخاب محدود سرویس دهنده روبه رو بودند اما در حال حاضر تعدد سرویس دهندگان وبلاگ کاربران را با چندین انتخاب روبه رو کرده است. شما از میزان تقاضای هر سرویس دهنده اطلاعاتی در دست دارید؟
نه دقیقا، بسیاری از سرویس های وبلاگ آمار خود را ذکر نمی کنند و یا اینکه جنبه های تبلیغاتی را در ارائه آمار خود در نظر می گیرند و چه بسا که گاهی این آمار با واقعیت تفاوت داشته باشد. با این حال روش های مختلفی وجود دارد که بتوان از میزان استقبال و رشد کاربران یک سرویس دهنده به صورت تقریبی مطلع شد.
هر سرویس دهنده وبلاگ کم و بیش دارای یکسری امکانات ثابت است. شما در بلاگفا چه امکانات ویژه ای را تعبیه کرده اید تا بدین وسیله مخاطبان بیشتری را جذب کنید؟
معتقدم که وبلاگ نویسی وابسته به امکانات زیاد سرویس دهنده یا ابزار مدیریت وبلاگ نیست. سایت هایی مانند بلاگ اسپات یا لایو ژورنال که مورد استفاده و استقبال بالای کاربران هستند امکاناتی بسیار ساده دارند و حقیقت کاربران به دنبال ابزارهایی هستند که به سادگی و با اطمینان وبلاگ نویسی را تجربه کنند. در بلاگفا نیز کیفیت سرویس، سرعت، سادگی کار و حفظ اطلاعات شخصی کاربران از اهداف مهم و اصلی بوده است و من شخصا معتقدم این کار به خصوص با توجه به حجم بالای کاربران بلاگفا کار بسیار سخت تری نسبت به برنامه نویسی و پیاده سازی یک امکان جدید است. در عین حال تلاش شده است که امکانات سایت با توجه به انتظارات کاربران و مواردی که وبلاگ نویسی یا خواندن مطالب وبلاگ را بهتر می سازد پیاده کنیم. البته باید محدودیت ها را نیز در نظر داشت چرا که افزودن برخی امکانات نیازمند سرمایه گذاری و هزینه زیادی هستند. در حالی که شیوه درآمدزایی مشخصی برای تامین این هزینه ها حداقل در کشور ایران وجود ندارد.
شما از معدود مدیران سرویس دهنده وبلاگ هستید که حاضر شده اید به نوعی از سایه بیرون آمده و با مخاطبان در ارتباط باشید. آیا این کار دلیل خاصی دارد؟
دلیل اصلی اعتقاد شخصی من براین موضوع بوده است که مدیر چنین سرویسی بایستی مسئولیت کار خود را بپذیرد. کاربران سایت نیز ساعت ها وقت و انرژی خود را در چنین سرویسی صرف می کنند و بسیاری از آنها انتظار دارند که با هویت و شاید حتی طرز تفکر مدیران چنین سرویسی آشنا باشند. چنین مسئله ای کار ما را هم سخت تر می کند، چون در صورتی که مشکلی برای سرویس یا اطلاعات کاربران پیش آید می تواند به هویت کاری ما لطمه بزند به خصوص آنکه من و همکارانم در بلاگفا همگی قبل از این نیز فعالیت چندین ساله در حوزه فناوری اطلاعات و وب داشته ایم. البته این به اصطلاح خروج از سایه چندان هم بی هزینه نبوده است. شکایت، رفتن به دادگاه و جلسات و فراخوانی توسط نهادهای به خصوص دولتی جهت مطالبی که گاه و بی گاه در وبلاگ های زیرمجموعه بلاگفا منتشر می شود از هزینه هایی است که بابت آن پرداخت کرده ایم.
وقتی سایت بلاگفا مترادف است با نام علیرضا شیرازی یعنی شما این ریسک را قبول کرده اید که عواقب هر نوشته ای در بلاگفا را پذیرفته اید. آیا تکنون برای شما در این خصوص مشکلی پیش آمده است؟
بله، همین گونه است. در واقع این خطر نه تنها من بلکه همکاران مرا نیز تهدید می کند و همانطور که اشاره داشتم در مواردی به دلیل شکایت برخی نهادهای دولتی حتی به کلانتری و دادگاه هم رفته ام و یا اینکه توسط نهادهای قضایی یا سازمان های دولتی احضار شده ام. قاعدتا هیچ کس احساس خوبی ندارد وقتی احضاریه دادگاه به آدرس موجود در شناسنامه تلفن همراه وی ارسال شود و به خصوص آن که چند باری احضاریه به منزل شخصی ام ارسال شد که این اتفاق نگرانی شدیدی در خانواده ام ایجاد کرد.
در مورد شکایات آیا موردی پیش آمده که سبب احضار نویسنده وبلاگ شود؟
چند مورد وجود داشت. به عنوان نمونه یکی متنی در وبلاگ باعث شد سازمان برنامه ریزی مازندران از من شکایت کند و در ادامه به شدت پیگیر برای معرفی نویسنده آن وبلاگ بود. از آنجا که ما اطلاعات نویسندگان را ثبت نمی کنیم در این مورد قادر به همکاری نبودیم. جالب آن است که در این مورد نویسنده وبلاگ به طور خودکار وبلاگش را غیرفعال کرده بود، اما با این حال این سازمان همچنان پیگیر برخورد با نویسنده این وبلاگ بود.
هیچ رسانه ای را همانند وبلاگ نمی توان یافت که در آن بتوان با آزادی کامل اظهار عقیده کرد. اما همین آزادی گاهی اوقات باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود، می خواستم بدانم خط قرمز بلاگفا به چه صورتی است و شما به عنوان مدیر بلاگفا چگونه بر روی این حجم وسیعی از وبلاگ های ثبت شده نظارت دارید؟
اولین خط قرمز بلاگفا انتشار مطالب و تصاویر غیراخلاقی پورنو است. همانند بسیاری از سایت ها و سرویس هایی که حتی در ایالات متحده یا اروپا فعالیت می کنند بلاگفا انتشار مطالب و تصاویر پورنو در وبلاگ های خود را تحمل نمی کند و به خصوص آنکه با توجه به فرهنگ و قوانین موجود در کشور ایران این حساسیت بیشتر نیز می شود.
در گام بعدی مواردی است که به نوعی نیاز به بررسی دارد مانند توهین و فحاشی به افراد که گاهی اوقات باعث ناراحتی شدید یک نفر یا خانواده او می شود و در نهایت نیز مواردی مانند تبلیغ گروه های تروریستی، توهین به مذاهب یا قومیت ها و مواردی مانند آن است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در حال حاضر اصلی ترین ابزار بلاگفا جهت بررسی تخلف وبلاگ ها، گزارش کاربران است به خصوص آنکه این اواخر امکان جدیدی نیز در سایت پیاده سازی شده که امکان گزارش تخلف توسط کاربران را ساده تر و سریع تر کرده است.
با مرور وبلاگ های ثبت شده در بلاگفا گاهی اوقات حتی با کلیک بر روی نام وبلاگ های تخصصی مثلا در حوزه کامپیوتر و اینترنت با وبلاگی با محتوای صددرصد مستهجن روبه رو می شویم اتفاقی که در کثر سرویس دهندگان وجود دارد. شما برای حل این مشکل چه کاری انجام داده ا ید؟
در حقیقت ما افراد فنی هستیم و نمی توانیم بیماری روانی برخی را درمان کنیم و این موردی را که اشاره کردید از مواردی است که باعث آزار ما می شود. چاره ای نداریم جز آنکه از کاربران بلاگفا بخواهیم در سالم سازی این محیط به ما کمک کنند. توجه داشته باشید که حجم مطالب منتشر شده در بلاگفا حتی در طول روز نیز بسیار بالاست و امکان تشخیص تصاویر مستهجن نیز توسط برنامه نویسی کار بسیار پیچیده ای است.
همان طور که می دانید بحث فیلترینگ خاص کشوری همچون ایران نیست و در کثر کشورها بنا به موقعیت فرهنگی و سیاسی آن کشور در حال اجرا است. در مورد موضوعی چون وبلاگ نویسی در کشورهای دیگر وضع به چه صورتی است؟
من دقیقا نسبت به این موضوع اطلاعی ندارم و حتی نسبت به اینکه کثر کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته به شیوه ای مانند آنچه در ایران ، چین یا کشورهای عربی صورت می گیرد سایت های مخالف با سیاست های خود را فیلتر می کنند اطمینان ندارم.
بحث فیلترینگ همیشه صف طولانی از مخالفین و موافقین را تشکیل داده است. شما به عنوان مدیر بلاگفا نظرتان در مورد فیلترینگ چیست؟
اگر فیلترینگ به عنوان یک قانون برای حفظ حقوق شهروندی اجرا شود بسیار خوب است چرا که همه ما دوست داریم اعضای خانواده مانند خواهر و برادر کوچکترمان که نسبت به آنها به نوعی احساس مسئولیت داریم وقتی وارد محیط اینترنت می شوند دستیابی آنها به سایت های غیر اخلاقی مسدود شده باشد. اما اگر بخواهند از قانون سوءاستفاده کنند و در پوشش مبارزه با سایت های غیر اخلاقی مبادرت به فیلتر سایت های خبری کنند به نظر این کار یعنی خروج از قانون و نادیده گرفتن آزادی فردی است.
اواخر سال ۸۳ بلاگفا قدم به دنیای سرویس دهندگان وبلاگ گذاشت و شما به عنوان مدیر این سایت به تازگی یک وبلاگ شخصی راه اندازی کرده اید، آیا این تاخیر علت خاصی داشت؟
من قبل از راه اندازی بلاگفا در وبلاگ گروهی دیگر فعالیت داشتم وهمچنین وبلاگ شخصی دیگری نیز در بلاگفا داشته ام که با توجه به نوع مطالب آن علاقه ای به معرفی آن نداشتم.
این اواخر تصمیم گرفتم که وبلاگی شخصی ولی با دیدگاه متفاوتی نسبت به وبلاگ های سابقم را تجربه کنم که این تصمیم در نهایت به راه اندازی وبلاگ http://shirazi.blogfa.com ختم شد.
وبلاگ شما فاقد هر نوع گرافیگ و به نوعی طراحی خاص است و خوانندگان تنها با نوشتار روبه رو هستند. این کار شما اتفاقی بوده است یا اینکه شما به نوشته بیشتر از گرافیک توجه دارید؟
فکر می کنم مهمترین چیزی که مدنظر خوانندگان یک وبلاگ است مطالب آن است و گرافیک تنها در چند مراجعه اول برای خواننده جذاب است و بعد از آن محتوا و سرعت نمایش مطالب وبلاگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال تلاش کردم که المان هایی نیز در قالب وبلاگ در نظر بگیرم که با قالب های پیش فرض سرویس دهنده نیز تفاوتی داشته باشد.

لینک به متن اصلی این مصاحبه در سایت روزنامه شرق



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۱۱ توسط:fhkg5r موضوع: نظرات (0)